Verwarring
Bezuijen was de eerste uren na de ramp, waarbij negen mensen om het leven kwamen, voorzitter van het beleidsteam dat de ramp bestreed. De snelle komst van de Onderzoeksraad naar de rampplek vlakbij de Polderbaan naast de A9, zorgde voor verwarring, aldus Bezuijen. ‘Hulpverleners probeerden leden van de Onderzoeksraad tegen te houden. Afgesproken was dat alleen hulpverleners op de rampplek mochten zijn. Leden van de Onderzoeksraad zeiden: wij mogen hier zijn.’
'Onderzoeksraad verstoorde hulpverlening Poldercrash'
De snelle aanwezigheid van de Onderzoeksraad voor Veiligheid op de plek waar het toestel van Turkish Airlines op 25 februari neerstortte,…
Zwarte doos
Bezuijen stelt ook vraagtekens bij de prominente aanwezigheid van Onderzoeksraadvoorzitter Pieter van Vollenhoven op de plek van de vliegtuigcrash. ‘Later hoorden we dat hij de zwarte doos had meegenomen.’
Kaartje
Bezuijen was in 2005 aanvankelijk ook verantwoordelijk voor de rampbestrijding na de brand in het cellencomplex op Schiphol-Oost, waarbij elf mensen omkwamen. ‘Toen kwam er iemand van de Onderzoeksraad langs, die gaf zijn kaartje en zei dat hij later terugkwam voor onderzoek.’ Bezuijen vindt dat het optreden van de Onderzoeksraad voor Veiligheid na de crash tegen het licht moet worden gehouden.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid laat in een eerste reactie weten dat 'de onderzoeksraad niks doet tot de hulpverlening klaar is. 'Wij herkennen ons hier niet in', aldus woordvoerster Sandra Groenendal van de onderzoeksraad.
Lees hier het hele artikel Boodschapper van twee rampen uit Binnenlands Bestuur nummer 12 van vrijdag 20 maart 2009.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Dit is non-nieuws. De wethouder spreekt van verwarring. Die informatie is niet hard genoeg en niet specifiek. Welke verwarring dan? Hoe lang heeft die bij wie geduurd? En wat was het gevolg van die verwarring? Nee, hier kunnen we niks mee. Als je niet meer te melden hebt over de onderzoeksraad en de wijze van functioneren van het crisisteam, zou ik geen bericht naar buiten zenden. Terecht reageert de woordvoerdster van de odnerzoeksraad hier niet op.
Ik kan me niet voorstellen dat een bezoek van Piet van Vollenhoven is opgenomen in het rampenbestrijdingsplan van deze gemeente. En dat is leidend. Van Vollenhoven had keurig op zijn beurd moeten wachten, Bezuijen heeft dus gelijk. Het is mij wel eens opgevallen dat van Vollenhoven zich rond laat rijden in een auto bestuurt door een politie-brigadier, waarschijnlijk van de KLPD. Deze zou zijn baas misschien eens beter moeten instrueren. De operationeel leider ter plaatse had zich misschien niet moeten laten intimideren door mensen met zwaaiende pasjes. Een punt voor bij de evaluatie dus.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat prof.mr. P. van Vollenhoven wel erg nadrukkelijk aanwezig was, niet alleen op het rampenterrein, maar ook in de media. Een overtrokken assertiviteit en naar zich toe trekken van zeggenschap over onderzoek en gevolgtrekkingen, terwijl de rol van de OVV niet ter disussie lijkt te staan. Voorbeeld is de manier en de toon waarop Boeing werd aangesproken door Van Vollenhoven. Als ik me het goed herinner was dat iets in de trant van dat de OVV Boeing opdracht heeft gegeven om de procedure bij uitvallen van de radiohoogtemeter aan te passen en wel zus en zo". Zo ga je niet met elkaar om denk ik dan.
Foutje van de loco /wethouder.
Draaiboek was niet correct: svp zsm aanpassen. Ovv heeft weldegelijk "voorrechten". En dat is maar goed ook.
Geen verwijt aan anderen maken, maar hand in eigen boezen Hr Bezijen !