Overslaan en naar de inhoud gaan

Onenigheid over ombouwen Amstelveenlijn

De gemeente Amsterdam wil samen met de gemeente Amstelveen, het stadsdeel Zuideramstel en de stadsregio Amsterdam sneltram lijn 51 ombouwen…

Viaduct
Dat maakte het stadsdeel woensdag bekend. In de huidige plannen staat de mogelijkheid om een viaduct door het stadsdeel Zuideramstel aan te leggen. Het stadsdeel is daar faliekant tegen, omdat dat de woonbuurten op een ongewenste manier zou scheiden. Ook zou het niet goed zijn voor de verkeersveiligheid. Een tweede optie is de metro helemaal ondergronds aan te leggen. De partijen zouden vrijdag hun handtekening onder de plannen zetten.

Ondergronds
'Voor ons is alleen een ondergrondse variant bespreekbaar. In de onderhandelingen over het ombouwen van lijn 51 is daar ook steeds over gesproken, dat was de bedoeling. In de intentieverklaring gaat het nu ook ineens over een viaduct', aldus een stadsdeelwoordvoerder. Volgens hem kwam de mogelijkheid om de lijn met een viaduct boven de grond aan te leggen in Zuideramstel als een verrassing.

 

Lijn 51
Metrolijn 51, ook wel de Amstelveenlijn genoemd, loopt vanaf het Centraal Station via station Zuid naar Amstelveen. De lijn ligt in het centrum van Amsterdam onder de grond. Het gedeelte in het zuiden van de stad en in Amstelveen ligt nu grotendeels op dezelfde hoogte als het overige verkeer, waardoor de metro op meerdere plaatsen kruist met andere wegen.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Kosten
Het ombouwen van de lijn tot een volwaardige ondergrondse metro naar Amstelveen-Centrum kost 210 miljoen euro. De bovengrondse variant kost 180 miljoen euro. De nieuwe metro doortrekken naar Amstelveen-Westwijk, ook het huidige eindpunt van de lijn, kost in beide gevallen nog eens 190 miljoen euro extra.

 

Niets uitsluiten
De Amsterdamse wethouder Hans Gerson (verkeer) zegt begrip te hebben voor de gevoelens bij de bestuurders van het stadsdeel. 'Maar we hebben nog geen definitief besluit genomen en het is niet verantwoord nu al een variant uit te sluiten. Zeker niet wanneer die variant goedkoper is, in deze lastige economische tijden.'

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans casteleijn

Volgens mij heeft het Amsterdamse college al genoeg metroproblemen aan het hoofd. De extreem uit de hand gelopen bouwkosten voor de Noord-Zuid Lijn wil men ook al afwentelen op de belastingbetaler. Heeft men nu zoveel boter op het hoofd, dat men ook de peperdure metrolijn naar Almere en de ombouw van de Amstelveenlijn wil afwentelen op de Nederlandse burger ? Volgens mij functioneert het duale systeem met tramlijn 5 en metro/sneltramlijn 51 niet slecht.

Op 26 november 2009, 10:00
kees

"in deze lastige economische tijden"?! Is Gerson een beetje boel in de war? Een project als dit duurt jaaaaaaren - en gezien het feit dat het tevens (de gemeente) Amsterdam betreft komen daar nog eens jaaaaaren en miljoenen bij. Kortom: zelfs in economisch niet lastige tijden wordt dit een project waar Amsterdam -en god verhoede ook Amstelveen- flink op zal moeten bijleggen. Amsterdam heeft al zó vaak bewezen dit soort projecten helemaal niet aan te kunnen.

Op 26 november 2009, 10:00

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in