Overslaan en naar de inhoud gaan

Ombudsman onderzoekt slechte klachtbehandeling

De Nationale ombudsman gaat onderzoek doen naar de manier waarop gemeenten klachten en verzoeken van burgers over hun directe leefomgeving…

Aangetast in rechtsgevoel
Het gaat vooral om klachten over ruimtelijke ordening, wonen of geluids- en milieuhinder. Uit de klachten komt het beeld naar voren dat burgers zich ongelijk behandeld voelen doordat bij de één wordt gedoogd en bij de ander niet. Zelfs wanneer een rechter een burger die om handhaving van de regels heeft gevraagd, in het gelijk stelt, zien gemeenten nog wel eens af van handhaving. Hiervoor voelen mensen zich in hun rechtsgevoel aangetast.

Uit de hand lopen
Brenninkmeijer is bang dat een conflict tussen burgers over handhaving uit de hand kan lopen als een gemeente niet duidelijk is of niet reageert. Daarom treedt de ombudsman op korte termijn in overleg met onder meer de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de VROM-inspectie over hoe gemeenten sneller en beter met dat soort signalen van bewoners om kunnen gaan.

Uit de hand lopen
Brenninkmeijer is bang dat een conflict tussen burgers over handhaving uit de hand kan lopen als een gemeente niet duidelijk is of niet reageert. Daarom treedt de ombudsman op korte termijn in overleg met onder meer de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de VROM-inspectie over hoe gemeenten sneller en beter met dat soort signalen van bewoners om kunnen gaan.

Brenninkmeijer is bang dat een conflict tussen burgers over handhaving uit de hand kan lopen als een gemeente niet duidelijk is of niet reageert. Daarom treedt de ombudsman op korte termijn in overleg met onder meer de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de VROM-inspectie over hoe gemeenten sneller en beter met dat soort signalen van bewoners om kunnen gaan.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hupsel

Zoals de Telegraaf schrijft 31 jul 2009 is 11% de overheid hierbij betrokken tegen zijn eigen Burgers ???
Overheid wint altijd
AMSTERDAM - De burger ruziet wat af met de overheid, maar wint zelden. Een op de tien Nederlanders verwacht komend jaar het conflict aan te gaan met gemeenten, provincies en rijk, vooral over vergunningen en studiefinanciering. Tegelijkertijd wint nog niet twintig procent van hen de zaak. Dat blijkt uit onderzoek onder duizend Nederlanders door juridische dienstverlener Das. Uit cijfers van de Nationale ombudsman blijkt tegelijkertijd dat het aantal klachten over de overheid afgelopen maanden is toegenomen. De teller staat nu op circa 7600 tegen 6500 in dezelfde periode vorig jaar. De overheid wordt als tegenstander bij conflicten danig onderschat, veelal gevoed doordat burgers vooral het gevóel hebben dat iets onrechtvaardig is. Zeventig procent zegt de wetten en regels goed te kennen. Bovendien geeft 56 procent aan het zinvol te achten bezwaar te maken tegen overheidsbesluiten. "Uit de praktijk blijkt echter dat minder dan twintig procent van de zaken door de burger gewonnen wordt. Mensen onderschatten de lange adem van de overheid", zegt woordvoerder Marianne den Boef van Das.
De bureaucratie en onnavolgbaarheid van overheden veroorzaken een groot deel van alle conflicten die burgers hebben. Een kwart van de Nederlanders heeft jaarlijks te maken met conflicten, zoals met buren, werkgevers, winkels. In maar liefst elf procent van de gevallen is de overheid erbij betrokken. Bij de helft van alle conflicten wordt juridisch advies ingewonnen.

Op 9 oktober 2009, 09:13
Josta van der Wiele

Hopelijk gaat de ombudsman ook klachtenafhandeling door andere overheden, zoals bijvoorbeeld ministers die optreden voor de rijksoverheid, onderzoeken.

Op 12 oktober 2009, 15:22

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in