Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeente moet stortvloed aanvragen beantwoorden

De gemeente Winterswijk moet beslissingen blijven nemen over de stortvloed van aanvragen om bijzondere bijstand, die een van haar burgers…

Honderden verzoeken
In de afgelopen jaren bestookte een uitkeringsgerechtigde de gemeente Winterwijk met honderden verzoeken om bijzondere bijstand en een veelvoud aan bezwaar-, beroeps- en voorlopige voorzieningprocedures tegen negatieve beslissingen daarover. De notoire bezwaarmaker bezorgde ook in eerdere woonplaatsen het gemeentelijk apparaat bergen papierwerk. Eind 2004 vond de rechtbank in Zutphen het welletjes en oordeelde dat de gemeente niet langer alle bezwaren hoefde te behandelen. Op basis van die uitspraak liet de gemeente Winterswijkde bezwaarmaker weten niet langer op zijn verzoeken en bezwaren in te gaan.

Onderbouwd
De Centrale Raad van Beroep heeft op 1 maart de gemeente echter teruggefloten en geoordeeld dat de stap om de aanvragen en bezwaarschriften niet meer in behandeling te nemen ten onrechte is genomen. Volgens de Centrale raad laat de wet dit niet toe. De gemeente is verplicht inhoudelijk op de bezwaarschriften in te gaan als die door de bezwaarmaker onderbouwd zijn. alleen niet onderbouwde aanvragen en bezwaren kan de gemeente afdoen zonder de indiener te horen.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Carola

De zoveelste uitspraak waaruit blijkt dat Justitie totaal los staat van de werkelijkheid en zweeft tussen een fictieve juridische schijnwereld van artikelnummers en politieke compromissen zonder enig begrip of verstand van de dagelijkse werkelijkheid.

Op 3 maart 2010, 09:14
Meijerink

Dit soort mensen (om het zo toch maar even te noemen) verspilt mijn belastingcenten met al die aanvragen en bezwaren enz. Echt belachelijk dat er geen maatwerk kan worden geleverd en zoiemand dus niet kan worden uitgesloten!

Op 4 maart 2010, 17:41
Curly

Ik zie steeds meer dat burgers, door de overheid, tot notoire bezwaarmaker worden gemaakt, zo niet, worden aangezet tot administratief verzet. Allerlei regelgeving van boven- en ook onderaf is hier debet aan. Ook de ambtelijke (onbegrepen) jargon taal die wordt gebruikt is hier debet aan.. Een goed assertief gesprek met koffie of thee en heldere uitleg plus begeleiding heeft meer effect dan een straffe ambtelijke brief en/of email. Men wil niet worden beschouwt als een S5 geval!

Op 14 juli 2012, 13:04

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in