Te weinig bestuurskracht
De organisatie vindt dat de tientallen kleinere gemeenten te weinig bestuurskracht hebben. Omdat vrijwillige samenwerkingsverbanden uitblijven vindt VNO-NCW secretaris Lammert Zwiers dat het nu aan de provincies is om een drastische herindeling te initieren.
VNO-NCW: tachtig procent minder gemeenten
Het aantal gemeenten in de provincie Groningen moet van 25 naar 5 worden teruggebracht. Tenminste, als het aan VNO-NCW Noord ligt. Dit zou…
Drie niveaus
'Vanuit de ondernemershoek gezien is er veel mis met hoe het nu is geregeld bij gemeenten,' zegt Zwiers. 'Het is voor veel ondernemers onduidelijk bij welke bestuurslaag ze moeten zijn, sommige kwesties moeten op drie niveaus geregeld worden.'
Niet klantgericht
Zwiers vindt het met name slecht dat kleine gemeenten dezelfde taken moeten uitvoeren als grote gemeenten. 'Er is bij een kleine gemeente vaak onvoldoende deskundigheid en slagvaardigheid, men is niet klantgericht. Ga maar na, als een ambtenaar met een bepaalde functie op vakantie is, ligt de boel meestal stil.'
Ivoren toren
VNO-NCW Noord is niet bang dat de lokale overheid na fusering nog verder weg raakt van de ondernemer: 'Hoe vaak ga jij naar het gemeentehuis? Het wordt misschien wel tijd dat ambtenaren eens naar de ondernemers toekomen. Ik zou het toejuichen als ze niet afwachten vanuit een ivoren toren, maar zich opstellen naast de ondernemer.'
Kwaliteit
Zo'n inkrimping van gemeenten zou een hoop ontslagen van gemeenteambtenaren betekenen. Ook hier is Lammert Zwiers niet bang voor: 'Het gaat uiteindelijk niet alleen om de kwantiteit, vooral om de kwaliteit.'
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
ben het vaak oneens met VNONCW, maar deze keer totaal eens. Van onder op naar de verenigde staten van Europa. En verander eerst in het Europa van de landsdelen. Hoeven we ons ook geen zorgen te maken over nationaliteiten
Burgerservice moet men ter plaatste houden!
Als schaalvergroting voor ondernemers beter is, wil dat niet zeggen dat dit voor allerlei burgerzaken ook zo is.
Je mist toch creatieve aanpassingen bij allerlei ideeen vanuit deelbelangen.
Geef de ondernemer wat de ondernemer toekomt en de burger wat de burger toekomt zou ik zeggen! Organiseer dat dan zo!
We hebben de ellende van schaalvergroting en dus allerlei dure managementlagen, met voor uitvoerenden gekmakende bedenksels van die kant steeds opnieuw, genoeg gezien ten koste van directe goede diensten voor burgers.
.
Ik ben het helemaal eens met VNO/NCW. Kijk maar eens hoe het gaat na concentratie van ondernemingen en fusies van banken en bedrijven, zoals ABN/Fortis! Ik heb eigenlijk een beter voorstel: schaf de hele democratie nu in één keer af, want dat geeft alleen maar overlast.
Zijn er problemen, dan kan de nieuwe directeur, bij voorkeur uit de politiek afkomstig, omdat 'hij zo goed de weg weet', meteen bij de minister om geld vragen om te overleven.
Handig, efficiënt en natuurlijk klantgericht!
Kleine gemeenten zijn slagvaardiger, grote bureaucratischer.
De kernen op Tholen hadden voor de herindeling 80 ambtenaren en dat was incl. gemeentesecretarissen, nu 220, dus in ieder geval meer bureaucratie, 10% van het gemeentebudget gaat op aan ambtenaren.
Maar het kan nog erger, als ik de ratio burgers/ambtenaren van Tholen toepas op grotere steden dan blijkt:hoe groter hoe bureaucratischer.
B.v. Tilburg die zegt hard toe zijn aan een nieuw stadskantoor omdat ze geen plek hebben voor hun ambtenaren, zou 25% van ambtenaren te moeten ontslaan om dezelfde ratio te hebben als Tholen.
Herindelingen betekenen bureaucratie dus minder slagvaardigheid.
De gekte ten top, als dorpen een herindeling hebben gehad kunnen ze 15000 subsidie krijgen per dorp om een dorpsraad in te stellen, wat ze gelukkig op Tholen afgewezem hebben. Dus herindeling is een extra bestuurlijke laag dus meer bureaucratie.