Telezorg
De factsheets behandelen verschillende sectoren, zoals de Rijksoverheid, de gezondheidszorg en de infrastructuur. PwC ziet bijvoorbeeld weinig aandacht voor ICT in de zorgsector. 'Dit terwijl voor verdere ondersteuning van de bedrijfsvoering maar ook voor de directe zorgverlening (telezorg, robotica) technologie en ICT steeds belangrijker worden.'
Overheid kan veel meer doen met ICT
De mogelijkheden van ICT zijn onderbelicht in het regeerakkoord, vindt PricewaterhouseCoopers. In een tiental 'factsheets' doet de…
Krapte
Ook in de strafrechtketen moet en kan de bedrijfsvoering veel efficiënter, meent PwC. 'Door de vergrijzing ontstaat in alle sectoren van de arbeidsmarkt krapte. Arbeidsintensieve uitvoeringsorganisaties in de keten, zoals CJIB en DJI, zullen hun bedrijfsvoering vergaand efficiënter moeten organiseren bijvoorbeeld met behulp van ICT of door nauwere onderlinge samenwerking. Daarnaast zal ook het vinden van geschikt hooggeschoold personeel steeds moeilijker worden.' Specialistische organisaties als OM, ZM en NFI krijgen met deze ontwikkeling te maken. Dat vergt meer hooggeschoold personeel, niet alleen juridisch. 'In de justitiële keten zijn ook steeds meer andersoortige specialisten nodig, zoals ICT- en financiële specialisten in verband met de digitalisering van de criminaliteit en de toegenomen aandacht voor financieeleconomische delicten.'
Rijksoverheid
In het factsheet over de Rijksoverheid neemt PwC de term ICT (nog) niet in de mond. 'De overheidsorganisatie is voor een belangrijk deel nog georganiseerd langs de verticale lijnen van het beleidsveld en veel minder langs de lijn van de bedrijfsprocessen. Als gevolg hiervan mist de overheid de schaalvoordelen die horen bij grotere beleids- en/of uitvoeringsorganisaties. Door op elkaar gelijkende processen of delen daarvan op de terreinen beleidsvorming, uitvoering, toezicht of bedrijfsvoering te bundelen kan een rationalisatieslag worden gemaakt. Eén ministerie of uitvoeringsorganisatie kan deze deelprocessen voor meerdere ministeries of beleidsvelden uitvoeren. Bijkomend voordeel is dat er op deze manier wordt bijgedragen aan een meer integrale dienstverlening en synergie in de processen.' De gestandaardiseerde en gecentraliseerde ondersteunende processen zouden vervolgens uiteraard optimaal met ICT vormgegeven kunnen worden.
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Is dit nou alles .....? Een paar factsheets geopend en gelezen. (Rijksoverheid en Openbaar bestuur). De aanbevelingen daaruit bevatten toch niets nieuws?
Maar misschien dat ze meer waard zijn als ze door PWC worden geuit.
Heb de factsheet over gezondheidszorg bekeken. Alleen maar oude koek en open deuren en ambtelijke taal.
Geïnteresseerd heb ik een paar' 'factsheets' bekeken. Tja. Wat moet je hier nu mee? Reclame voor PwC. Maar dan slechte. Open deuren, vaagheden. geen enkele richting.
In de prullenbak er mee.
al in het vorige kabinet werd veel uitbesteedt aan ict bedrijven. de kosten liepen de pan uit. nu kan de nieuwe regering dit werk dus zelf doen en spaart miljarden.
Inhoudelijk niet PricewaterhouseCoopers-waardig. Oh nee, ze heten tegenwoordig PWC. M.a.w. "betaald toilet" dus.