Overslaan en naar de inhoud gaan

Enschede past beleid aan na kritiek Ombudsman

Na rapporten van de klachtencommissie en de Ombudsman gaat Enschede zijn beleid aanpassen en kunnen mensen direct een uitkering aanvragen.

De gemeente Enschede gaat haar bijstandsbeleid aanpassen nadat in twee rapporten hard was geoordeeld over haar werkwijze. Een motie waarin het college werd opgeroepen de werkwijze per direct te veranderen werd raadsbreed aangenomen.

Zoekperiode 4 weken
Enschede gaat met onmiddellijke ingang mensen die zich melden voor een uitkering  actief informeren over de mogelijkheid dat ze dit direct kunnen doen. Ook krijgen aanvragers het formulier waarmee ze dit kunnen doen direct mee. Eerder hanteerde de gemeente een verplichte zoekperiode van vier weken voordat aanvragers het formulier kregen. Alleen mensen die wisten wat hun rechten waren en aandrongen op het verkrijgen van het formulier, kregen het meteen mee.


Onbetrouwbare overheid
De Nationale Ombudsman oordeelde afgelopen week scherp over deze werkwijze en noemde Enschede een ‘onbetrouwbare overheid’ die doelbewust informatie achterhoudt. Het beleid zorgt tot verschil in hoe mensen behandeld worden en de ombudsman vraagt zich af of met dit beleid de juiste mensen wel geraakt worden. Ook de klachtencommissie van de gemeente oordeelde in een rapport hard over de wijze waarop Enschede de aanvragers behandelt.

Motie van wantrouwen 

Verantwoordelijk wethouder Patrick Welman is niet voor commentaar bereikbaar. Rob van Straaten, hoofd van de afdeling Inkomen van de gemeente reageert wel. ‘Per vanochtend is de werkwijze verandert’, vertelt hij. ‘Mensen worden actief geïnformeerd over de mogelijkheid tot een uitkering en ze krijgen het formulier waarmee ze een uitkering kunnen aanvragen direct mee.’ Daarnaast wordt de informatievoorziening op de website en de informatie die mensen meekrijgen aangepast, maar dit zal iets langer duren.

In Enschede ontstond de afgelopen maanden onrust over het beleid van de gemeente. Veel mensen zouden erdoor in de financiële problemen zijn gekomen. De vraag is dan ook waarom er twee rapporten aan te pas moesten komen voordat de gemeente tot inkeer kwam. Van Straaten: ‘Dat is aan de politiek, maar we kunnen wel constateren dat de gemeenteraad ook in het voorjaar nog – met een paar aanpassingen voor wat betreft de doelgroep – achter de aanpak van het college stond. De raad heeft altijd gekeken naar de vraag of het wettelijk mocht wat Welman deed. In het rapport van de ombudsman staat ook niet dat het niet mag. Daarin gaat het om fatsoensnormen die de ombudsman hanteert. En dat is kennelijk voor de raad aanleiding nu het beleid aan te willen passen.’ Een motie van wantrouwen tegen wethouder Welman, ingediend door Enschede Anders en de SP, kreeg niet de steun van de raad.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ron de Jong

Er zijn veel meer gemeenten die dit doen. Deze truc moet direct landelijk worden aangepakt voor gemeenten die deze werkwijze na vandaag nog hanteren.

Op 7 juli 2015, 03:55
Sociaale ambtenaar

Enschede krijgt meer rapporten aan de broek! Een zooi daar. Zie dagblad Tubantia

Op 8 juli 2015, 14:48

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in