Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument wil gegevens BKR

Meer consumenten vragen hun gegevens op bij het BKR. In 2010 steeg het aantal inzagen voor het 2e jaar op rij en dit jaar wordt een verdere…

Steeds meer consumenten vragen hun gegevens op bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Vorig jaar steeg het aantal inzagen voor het tweede jaar op rij en voor dit jaar wordt een verdere stijging verwacht. Dat blijkt uit het woensdag gepubliceerde jaarverslag van BKR.

Proef

Het aantal inzagen was vorig jaar 119.200. Dat is 1,2 procent meer dan in 2009 en bijna 6 procent meer dan in 2008. 'Consumenten hebben een groeiende behoefte aan inzicht', zegt directeur Peter van den Bosch van BKR. Inmiddels loopt er een proef die ertoe moet leiden dat iedere Nederlander snel zijn gegevens kan opvragen.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Verandering in gegevens

BKR kondigde in januari aan meer op de behoefte van consumenten te willen inspelen door inzage via internet mogelijk te maken. Van den Bosch: 'Een consument die inzicht heeft in zijn gegevens en veranderingen daarin kan volgen, is zelf in staat om te beoordelen of deze veranderingen terecht zijn.'

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Daling

Het aantal geregistreerde personen bij het Centraal Krediet Informatiesysteem daalde vorig jaar tot 9,2 miljoen. In 2009 stonden nog 11,5 miljoen mensen bij BKR geregistreerd. De daling is ontstaan nadat de telecombedrijven zich uit het kredietregistratiesysteem hadden teruggetrokken. BKR betreurt die stap want zij pleit juist voor een meer integrale schuldenregistratie.

 

Huiverig

Ook een huishouden met een serieuze betalingsachterstand bij de Belastingdienst, het Centraal Justitieel Incassobureau of de sociale dienst is nu niet in beeld, aldus Van den Bosch. Hetzelfde geldt voor betalingsachterstanden op de huur en de energierekening. 'Kredietverstrekkers hebben hierdoor geen goed zicht op de werkelijke financiële situatie van een huishouden.'

Dat komt volgens de instelling ook de consument niet ten goede, want het maakt geldverstrekkers extra huiverig om geld uit te lenen. 'De meeste mensen, ruim 93 procent, staan bij BKR juist als goede betaler te boek. Bovendien kan integrale schuldenregistratie een opeenstapeling van schulden voorkomen.'

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in