Advertentie
sociaal / Column

Stijgen of dalen

Steeds vaker krijgen de ziekenhuizen in Nederland te maken met ranglijsten en vergelijkingssites. De twee bekendste ranglijsten zijn wel de Top-100 van het Algemeen Dagblad en het onderzoek De Beste Ziekenhuizen door het weekblad Elsevier. Bij vergelijkingssites moet u denken aan sites als Kies Beter en Independer. Ook de Inspectie voor de Gezondheidszorg brengt regelmatig onderzoeksrapporten naar de prestaties van ziekenhuizen in de openbaarheid.

04 december 2008

Doel van de ranglijsten, de rapporten en de vergelijkingssites is om de consument inzicht te geven in de prestaties van ziekenhuizen en daardoor ziekenhuizen met elkaar te kunnen vergelijken. Op het eerste oog lijkt er niets mis met dit gegeven en ik ben een groot voorstander voor het creëren van meer transparantie voor de patiënt en bezoekers van ziekenhuizen. Een patiënt heeft er immers recht op te weten wat de prestaties van een ziekenhuis zijn. Je legt als patiënt je leven soms letterlijk in handen van anderen en dan is het goed te weten dat het vertrouwde handen zijn. Een nette en overzichtelijke lijst van ziekenhuizen kan daarbij heel handig zijn. Een ziekenhuis dat hoog staat op zo’n lijst is goed en een ziekenhuis dat laag staat op de lijst niet. Duidelijkheid ten top!

 

Was het maar zo duidelijk. Zeker bij de onderzoeken die uitmonden in een ranglijst worden vaak heel veel en vaak heel verschillende aspecten van het ziekenhuis bekeken en op een grote hoop gegooid. Na het optellen en aftrekken rolt er dan een klassering voor een ziekenhuis uit. Het gevaar hierbij is dat zaken die ondergeschikt zijn aan het medisch handelen toch een grote invloed kunnen hebben op de uiteindelijke rangschikking van het ziekenhuis. Het (nog) niet geautomatiseerd zijn van logistieke processen zegt bijvoorbeeld niets over de kwaliteit van de medische zorg. Maar toch kan hierdoor de klassering van een ziekenhuis laag uitvallen, waardoor het lijkt alsof het desbetreffende ziekenhuis slechte zorg zou leveren

 

Ranglijsten als hierboven omschreven zouden voor de patiënt meer inzicht en duidelijkheid moeten opleveren. Soms is juist het tegendeel waar en zorgen ze voor verwarring en angst onder patiënten. Je zal maar net je kind of moeder naar het ziekenhuis gebracht hebben voor een operatie en de volgende dag in de krant lezen dat het betreffende ziekenhuis op plaats 86 staat. Dan is het logisch dat er twijfel gaat ontstaan over zo’n ziekenhuis, terwijl de zorg er juist wel op een hoog peil kan staan. In zo’n geval zorgt een ranglijst niet voor helderheid maar juist voor onzekerheid. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Eigen (praktijk)ervaringen met een ziekenhuis of ervaringen van anderen zijn toonaangevender dan welke ranglijst dan ook.

 

Aysel Erbudak
Voorzitter Raad van Bestuur Slotervaartziekenhuis

 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Wibro
Mevrouw Erbudak slaat de spijker op zijn kop. Onder andere door deze lijsten is heeft de IJselmeerziekenhuizen het moeilijk gekregen, Vaak stond het ziekenhuis laag in de lijst en steeds meer patienten bleven weg. De patienten die er wel kwamen waren zeer verontwaardigd over de ranking van het ziekenhuis omdat zij alleen maar positieve ervaringen hadden. Waar de negatieve ervaring vandaan kwamen is nooit duidelijk geworden. Zo blijkt aar weer wat voor een invloed de media heeft op het doen en laten van de mensen, zie de economiecrisis.
Advertentie