Overslaan en naar de inhoud gaan

SP: schaf reisgeld religieuze leerling af

SP-Kamerlid Jasper van Dijk vindt het reisgeld niet meer van deze tijd.

De SP wil dat de overheid stopt met het vergoeden van vervoer van 'religieuze leerlingen'. Het geld hiervoor kan beter naar het vervoer van gehandicapte kinderen.

Zelf betalen
Dat gaat SP-Kamerlid Jasper van Dijk maandag voorstellen tijdens een overleg over het onderwijs en Artikel 23 van de Grondwet. Van Dijk vindt het reisgeld niet meer van deze tijd. ‘Gemeenten betalen soms tienduizenden euro’s omdat ouders geen genoegen nemen met een school in de buurt. Het is rechtvaardig om ouders dit zelf te laten betalen’, aldus Van Dijk. Volgens hem maken ongeveer 6500 kinderen gebruik van de regeling en kost dat 20 miljoen euro per jaar. (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 12

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

hans wieser

Hartgrondig mee eens!!! Dergelijke privileges dateren uit de middeleeuwen en moeten echt zsm worden afgeschaft. Prima vrijheid van onderwijs, maar laat iedereen dat dan wel zelf bepalen.
Laat die taxi's en busjes dan alsjeblieft ingezet worden voor gehandicapten en anderen die speciaal onderwijs nodig hebben!! Kan wat mij betreft niet snel genoeg worden geregeld.

Op 29 september 2014, 14:06
hans wieser

sorry: bepalen moet zijn BETALEN

Op 29 september 2014, 14:09
Joost

Volledig met dit voorstel eens. Vrijheid van onderwijs is een groot goed, maar dat hoeft geenszins te betekenen dat de maatschappij daar (fors!) aan moet meebetalen als het niet in de buurt is.

Op 29 september 2014, 17:05
True

halfslachtige poging van de SP om het bijzonder onderwijs ter discussie te stellen, zal (helaas) niet lukken bij deze visieloze regeringspartijen en hun 66 fletse hulpjes

Op 29 september 2014, 17:16
Pierre

Is dit waar het over moet gaan?
Waarom je vooral druk maken over 20 mio vervoer, terwijl er jaarlijks honderden miljoenen naar het vastgoed van het bijzonder onderwijs gaan?
Die 20 mio is een druppel op de gloeiende plaat bij instandhouding van speciaal onderwijs.

Op 29 september 2014, 23:27
Dieuwe

kunnen we eindelijk de busjes inzetten voor assielzoekers.
Kan iemand me vertellen waarom de link gelegd wordt met gehandicaptenvervoer. Behalve dat dit sociaal voorkomt, maar gehandicaptenvervoer is toch al geregeld? Och ik betaal ook kijk en luistergeld en heb geen tv/radio. Ook betaal ik werkloosheidspremie en werk al 30 jaar. Ook ziektekosten etc. Totdat op een dag...

Op 30 september 2014, 08:01
E.Doeve

Hmmm, het is niet wettelijk geregeld dat ouders (een ouder) een kind naar een school voor bijzonder onderwijs moet sturen. Dat is een vrije, lees: niet wettelijk verplichte, keus. De discussie, die helaas al jaaaaaren duurt en iedere keer weer electorisch wordt gelinkt (dan wel gewoon angstvallig wordt gemeden) is natuurlijk terecht. Wie weet kunnen de bijzondere scholen uit de eigen niet verplichte ouderbijdrage een budget reserveren voor inhuren van vervoer.

Op 30 september 2014, 08:28
Jacques M

En, jawel, opnieuw het stokpaardje van religieuzen bashen. En, de zoveelste poging om daar het leerlingvervoer voor te misbruiken. En, opnieuw de misplaatste suggestie dat dit ten koste zou gaan van vervoer van gehandicapten. En, wat dit met privileges en de Middeleeuwen te maken heeft?: merkwaardige beeldvervorming!

Op 30 september 2014, 09:46
Willem Kamps

Lijkt me evident: wil jij dat je kind confessioneel onderwijs volgt, dan zorg je zelf dat ie op de betreffende plek (waar dat gegeven wordt) komt. Die €20 miljoen kun je dus sowieso daar weghalen. Of die dan ten goede moeten komen aan gehandicaptenvervoer of bejaardenvervoer of whatever is dan de de volgende stap.

Op 30 september 2014, 11:38
Gerrit Willems

Helaas is dit een onderdeel van art 23 van de Grondwet. Het zal dus nimmer wijzigen. Er zal steeds een meerderheid gevende minderheid zijn die modernisering blokkeert.

Op 30 september 2014, 21:59
Hans

Uitgangspunt zou wat mij betreft moeten zijn: religie is iets persoonlijks, waar de overheid niets aan toe te voegen dan wel af te dingen op mag hebben. Kost het extra geld: los het zelf maar op. Levert het je iets op: fijn voor jou. Het hele systeem is gebaseerd op de schoolstrijd van zo'n 100 jaar geleden; de tegenwoordige maatschappij ziet er drastisch anders uit. Ik snap niet niet dat de niet-confessionele meerderheid in de politiek zo'n issue niet verzilverd.

Op 1 oktober 2014, 00:28
HH

Helemaal eens met Hans. De totale verzuiling is een grote verspilling. Overigens zijn die er ook op andere terreinen.

Op 3 november 2014, 16:50

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in