Overslaan en naar de inhoud gaan

Leeropbrengsten direct in praktijk gebracht

Leeropbrengsten direct in praktijk gebracht

AfbeeldingVeel opdrachtgevers vragen aan RadarVertige Training & Opleiding hoe bij onze trainingen de transfer van de leeropbrengst naar de praktijk plaatsvindt en hoe wij de leeropbrengst borgen. Ons antwoord op die vraag is simpel: ‘Niet’. Bij een goed ontworpen leertraject zijn transfer en borging namelijk al inbegrepen. Wij leggen graag uit hoe dat werkt.

Podcast Op de Radar: Boemerangbeleid jeugdzorg

Tijdens onze masterclass ‘Vang de boemerang, verander de jeugdzorg’ voerden professionals en ervaringsdeskundigen een eerlijk gesprek over hun eigen doen en laten. Durven we lef te tonen om de patronen waarin we zelf vastzitten te doorbreken? Luister nu.

Leren door te doen

Podcast Op de Radar: Boemerangbeleid jeugdzorg

Tijdens onze masterclass ‘Vang de boemerang, verander de jeugdzorg’ voerden professionals en ervaringsdeskundigen een eerlijk gesprek over hun eigen doen en laten. Durven we lef te tonen om de patronen waarin we zelf vastzitten te doorbreken? Luister nu.

Leren door te doen op de werkplek blijkt het meest effectief. Bijvoorbeeld door iets nieuws te proberen, dit vervolgens te bespreken met meer ervaren collega’s en tot slot hun adviezen (opnieuw) toe te passen in de praktijk. Het is een bij uitstek informele leermethode.

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen?

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van RadarAdvies.

Informeel leren

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen?

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van RadarAdvies.

Informeel leren omvat alle leeractiviteiten die niet georganiseerd plaatsvinden. Bijvoorbeeld door uitdagende taken uit te voeren, door een meer ervaren collega na te doen of door af te kijken. Ook omvat informeel leren doelgerichte activiteiten zoals reflectie, oefenen en feedback van collega’s, klanten of opdrachtgevers organiseren. Ons valt op dat maar weinig managers in staat zijn deze informele leermethoden te benoemen of gericht toe te passen. Dat is een gemiste kans.

Effectievere leermethode

Bepaal bij ieder organisatievraagstuk eerst wat het verschil is tussen het huidige en het gewenste bedrijfs- of teamresultaat. En wat er moet gebeuren om tot het gewenste resultaat te komen. Is er daadwerkelijk een tekort aan kennis of vaardigheden bij medewerkers? Zet alleen in dat geval formele leeractiviteiten in. In alle andere gevallen is het effectiever om via teamontwikkelplannen het van elkaar te leren in sociale netwerken te stimuleren en te borgen. Of door rolmodellen te identificeren en hun expertise – met name hun tacit knowledge - te delen met collega’s. Bijvoorbeeld door er voor te zorgen dat medewerkers de kunst kunnen afkijken bij de rolmodellen binnen het team.

Blended learning

Wat is nog wel de kracht van formeel leren? Door informeel leren te combineren met formeel leren kunt u gericht en actief sturen op gedrag dat nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. In het bijzonder door face-to-face training te combineren met online training - blended learning - kunt u het niveau van kennis en vaardigheden monitoren en – waar of wanneer nodig – bijsturen. Kortom, blended learing biedt een optimale mix van beperkte tijdsinvestering en hoge leerresultaten zonder transfer.

 

Praktijkvoorbeelden van blended learning:

  1. Training emotionele weerbaarheid UWV

Adviseurs oefenen met een professionele trainingsacteur hoe zij kunnen omgaan met verschillende soorten emotioneel en agressief gedrag (ABCD-model). Vervolgens vinden er op de werkvloer tegelijkertijd 3 of 4 gesimuleerde gesprekken met cliënten plaats. Daar zijn ook de bewakers van het extern beveiligingsbureau bij betrokken. Het is de ideale manier om de onderlinge afspraken en procedures rondom voorkomen en aanpakken van agressie op de werkvloer te oefenen.

  1. Opleidingstraject Groepsoverlast Jeugd gemeente Amsterdam

Handhavers krijgen verschillende praktijkopdrachten. Zij moeten bijvoorbeeld tijdens werktijd uitzoeken welke ketenpartners zich nog meer bezighouden met jeugd en hoe die ketenpartners zijn georganiseerd. Handhavers presenteren hun bevindingen en conclusies over de aanpak van groepsoverlast jeugd aan collega’s en bundelen en verspreiden hun inzichten en informatie na afloop zelf.

Prestatieverbetering

Wilt u de prestaties op de werkvloer verbeteren en uw team of organisatie verder ontwikkelen? Er zijn verschillende manieren om u daarbij te laten ondersteunen:

  • Een diagnose van bestaande en gewenste prestaties (resultaten en gedrag).
  • Leerinterventies op de werkplek en in het werkproces vaststellen.
  • Ontwikkeling en uitvoering van blended learning trajecten
  • Ontwikkeling van online performance monitorsystemen

Meer weten?

Wilt u meer weten over blended learning en informele leertrajecten? Neem contact op met

Bart Verhagen – b.verhagen@radarvertige.nl – 020 643 3813

Marivonne de Groot – m.degroot@radarvertige.nl – 06 1087 9551

Veemarkt 83
1019 DB Amsterdam

Podcast Op de Radar: Boemerangbeleid jeugdzorg

Tijdens onze masterclass ‘Vang de boemerang, verander de jeugdzorg’ voerden professionals en ervaringsdeskundigen een eerlijk gesprek over hun eigen doen en laten. Durven we lef te tonen om de patronen waarin we zelf vastzitten te doorbreken? Luister nu.

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen?

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van RadarAdvies.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in