Banen
Volgens Eijsink schermen de voorstanders van de JSF ten onrechte met het aantal banen dat het project de Nederlandse luchtvaartindustrie oplevert. 'Maar waar halen we die banen vandaan? Ik weet niet waar ze liggen. De banen die er nu zijn in deze industrie, zijn al een soort Melkertbanen.' Het PvdA-Kamerlid zei dat haar partij woensdagmiddag in het verkiezingsprogramma meer bekendmaakt over de standpunten over de JSF.
PvdA zet vraagtekens bij voordeel JSF
De PvdA zet grote vraagtekens bij wat de deelname aan de ontwikkeling van het nieuwe Amerikaanse gevechtsvliegtuig Joint Strike Fighter…
Geld
Eijsink deed haar uitspraken in een debat over de vraag hoeveel geld de luchtvaartindustrie aan de Nederlandse Staat moet terugbetalen. Daarover was lange tijd onenigheid met het bedrijfsleven. In 2002 stak Nederland 800 miljoen dollar in het project. In ruil hiervoor kreeg de industrie Amerikaanse orders voor de ontwikkeling van het toestel. In 2008 werd bepaald dat de industrie 10,1 procent van de omzet moest afdragen, maar de bedrijven gingen hiermee niet akkoord. Na arbitrage werd eind vorig jaar een percentage vastgesteld van 4,49. Maar de bedrijven noemden dat percentage nog steeds 'erg hoog'.
Compromis
Eind maart sloot minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken een compromis van 3 procent. Het verschil wil de minister bekostigen door de uitgaven van het ministerie van Economische Zaken en dat van Defensie te verlagen op het terrein van luchtvaart en industrie. Het gaat om 52 miljoen euro.
Motie
De SP, GroenLinks en de PvdA zijn zeer kritisch over dit akkoord, zo bleek tijdens het debat. Zij vinden dat de uitspraak van de arbiter bindend is. SP-Kamerlid Krista van Velzen pleitte zelfs voor een parlementair onderzoek naar de JSF en zei hierover een motie te gaan indienen.
Schikking
Van der Hoeven zegt echter dat de gang van zaken geheel volgens de afspraak is. Zo mocht de industrie tegen de uitspraak van de arbiter in beroep gaan. Vervolgens werd een schikking getroffen. Bovendien is het volgens haar niet verstandig om de industrie meer te vragen dan ze kan dragen.