of 59130 LinkedIn

Enorme verschillen tussen parkeerkosten gehandicapten

Wie als gehandicapte een parkeerkaart en -plaats nodig heeft krijgt per gemeente met sterk uiteenlopende kostenplaatjes te maken. Tussen de duurste en goedkoopste gemeente zit maar liefst 562,50 euro verschil.

Wie als gehandicapte een parkeerkaart en -plaats nodig heeft krijgt per gemeente met sterk uiteenlopende kostenplaatjes te maken. Tussen de duurste en goedkoopste gemeente zit maar liefst 562,50 euro verschil.

Duurste gemeente: 651 euro

Besparingsplatform kortingscode.nl zette de kosten van gehandicaptenparkeerplaatsen, gehandicaptenparkeerkaarten en medische keuringen in de 25 grootste gemeenten op een rijtje. Daaruit blijkt dat Eindhoven (651 euro), Maastricht (635 euro), Haarlemmermeer (611,70 euro) en Tilburg (603,77 euro) de prijzigste gemeenten zijn. Het goedkoopst is men af in Ede; daar is een gehandicapte 88,50 euro kwijt. Ede wordt daarin gevolgd door Almere (113 euro), Leeuwarden (149,57 euro) en Apeldoorn (178,70 euro). Gemiddeld kost een gehandicaptenparkeerplaats 322,56 euro.

 

Medische keuring vaak gratis of vergoed

De kostenverschillen ontstaan onder meer doordat er grote verschillen zijn tussen de dingen die gemeenten in rekening brengen en de prijs die zij vragen. Zo is men in Maastricht de volle 635 euro kwijt aan de parkeerplaats (een deel bij de aanvraag, en een deel bij de toewijzing) maar kan men de kosten van de gehandicaptenparkeerkaart vergoed krijgen via de Wmo. In Almere, Ede en Den Haag worden volgens het besparingsplatform geen kosten gevraagd voor de parkeerplaats. Voor de medische keuring wordt in maar liefst dertien gemeenten geen geld gevraagd. De grootste kostenstijging ten opzichte van 2017 is te zien in Maastricht, waar de prijs van een gehandicaptenparkeerplaats en -kaart met maar liefst 213 euro steeg. De grootste kostendaling was in Den Haag, waar het met 346 euro eraf juist drastisch goedkoper werd.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Lineke (Bestuurder) op
Beste ‘adviseur’, voor iemand die werkt maar een beperkte actieradius van bv. 250 m heeft, kan een gealloceerde plaats essentieel zijn om te kunnen blijven werken of andere zaken zelfstandig te kunnen blijven doen.Zulke mensen zijn vaak voor vrijwel alles op de auto aangewezen om bv. Vergaderingen e.d. te kunnen bijwonen, kinderen naar school te brengen etc.. Openbaar vervoer en fiets zijn vaak geen optie meer. Mensen maken dus al relatief vaak kosten. Kom bij iets dergelijks ook niet met voorbeelden die misbruik aangeven maar kijk naar de reeele situatie. En verder: gun elkaar ook eens zoals een coulante parkeerregeling met lagere kosten. Het is bepaald niet vanuit een luxe situatie geredeneerd.
Door Guillot (Adviseur) op
Voor sommige mensen zijn kostenverschillen onmiddellijk een reden om het centralisatie-wapen te grijpen en te roepen dat er maar weer eens ingegrepen moet worden.

Het is ook onduidelijk waar het precies omgaat een plaats of een vergunning om ergens te mogen staan, waar anders betaald zou moeten worden.

Het klinkt bot, maar gehandicapten hebben over het algemeen inkomsten. Van die inkomsten moeten zij hun kosten van levensonderhoud betalen. Als zijn een auto hebben moeten daar ook de kosten van de auto van worden voldaan. En dus ook de kosten van de parkeervoorzieningen.

Ik heb wel eens een bezwaar mogen behandelen van de buurman van de aanvrager van een dergelijke kaart. Hij maakte bezwaar tegen de verlening van de kaart. De aanvrager woon in een flat, meneer had in die flat een parkeerplaat. Deze parkeerplaats was zeer goed te bereiken met de lift. Toch wilde de aanrader een vergunning om zijn auto voor de deur te parkeren.
De bezwaarmaker had geen parkeerplaats in het gebouw. Hij was aangewezen op straat-parkeren. Vaak kon hij de auto niet neer zetten omdat er te weinig parkeerplaatsen waren omdat men zeer ruimhartig om ging met de gehandicaptenvergunning.

Een andere kwestie die ik eens moest beoordelen was de verleende gehandicaptenparkeervergunning aan een MBO-scholier van 20 jaar. Niet det de jongen iets mankeerde. Nee zijn oma was echter slecht ter been en op grond van de vigerende regelgeving kon zijn oma een dergelijke vergunning aanvragen voor een auto waar mee zij wel een gehaald en gebracht werd. Kleinzonlief reed iedere dag met zijn trots naar school en zette die op een van de daarvoor bestemde gehandicaptenparkeerplaatsen.









Door Spijker (n.v.t.) op
Het parkeerbeleid (uitvoering, verschillen in meters en tarieven) in ons land is in zijn algemeenheid een zootje! Hoogste tijd om er eens een coördinerende blik/visie op los te laten (VNG, Rijk).
Door Niels op
En misschien worden de verschillen wel kleiner als alle Nederlandse gemeenten worden meegewogen? Zou de kop van het artikel dan nog zo stellig zijn?
Door Wim Peters (Juridisch adviseur) op
Jammer dat in dit artikel de gehandicaptenparkeerkaart en de parkeerplaats door elkaar zijn genoemd. Dat maakt vergelijking wel heel erg lastig. Er zijn nl veel meer mensen met een kaart dan met een plaats. Dan is het handiger kaarten met kaarten en plaatsen met plaatsen te vergelijken. Ze zijn niet aan elkaar gekoppeld.
Door Opmerker (orig) op
Dus is in bijvoorbeeld Almere de keuring dan 113 Euro en de parkeerkaart is gratis?
Ik dacht even na het lezen...hoe mot ik dat zien?