Advertentie
sociaal / Column

Begrafenis

Een vriendin van mijn dochter mag niet naar de begrafenis van haar grootvader. Omdat ze vrouw is. Vrouwen zijn te emotioneel. De geest van de dode, die bij de begrafenis aanwezig is, zal zich aan het emotionele gedrag van de ‘ hysterische vrouwen’ storen: haren uittrekken, op de grond vallen, huilen, schreeuwen.

20 januari 2012

Ik schrok nogal toen ze dit vertelde. ‘ Vrouwen hebben toch ook recht hun emoties te uiten?’  vroeg ik haar.  Natuurlijk, was het antwoord, maar de dode stoort zich aan al te opzichtig vertoon van emoties. De vriendin, Marokkaanse, vond het niet vernederend dat ze weg moet blijven bij de begrafenis.

Naspeuring op het internet leert dat de profeet Mohammed vrouwen heeft afgeraden een Djanaazah (begrafenis) te volgen. Hij heeft het echter niet verboden. Daarnaast heeft Mohammed gezegd: "Hij is niet van ons, degene die zijn wangen slaat, zijn kleding kapot scheurt en schreeuwt met geschreeuw van de jaahiliyyah.’ Dat laatste betekent zo iets als: de ongelovige uit de tijd van vóór Mohammed, toen de wereld nog rauw en barbaars was.

Ik mag die Mohammed wel. Want hij zegt in feite: je mag wel naar een begrafenis, maar houd je emoties een beetje in toom. Je bent geen primitief wezen, maar een mens. Net zoals Jezus houdt Mohammed niet van excessen in menselijk gedrag. Mohammed zou zich waarschijnlijk ook doodergeren aan al die ‘stille’  tochten in Nederland, ter herdenking van een verongelukt kind. Mohammed zou die tochten een te opzichtig vertoon van emoties vinden.

Stem ik er nu mee in dat de vriendin van mijn dochter niet naar de begrafenis van haar opa mag? Nee natuurlijk niet. Mohammed’s oproep - zowel aan mannen en vrouwen - is om je geen slaaf te maken van ongecontroleerde emoties. Dat is heel verstandig. Of je nu moslim, christen of Jood bent. Maar ook de islam wordt, net zo als andere godsdiensten, misbruikt door orthodoxe idioten. Met religieuze teksten houden die hun volgelingen klein. Zodat zij, zelfverklaarde woordvoerders van hun God en profeet, groter en machtiger lijken.

Orthodoxie bij godsdiensten gaat altijd over macht, en nooit over menselijkheid. Terwijl God en zijn profeten die menselijkheid juist wel proberen te introduceren. De vriendin van mijn dochter mag heus naar de begrafenis van haar opa. Ook van Allah en van Mohammed. Maar zij moet zich zien te ontdoen van de orthodoxe ketenen die haar er vandaan houden.

 

Paul Lensink

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Antoon Duijnker
Beste Paul,

Het is goed om gedrag in perspectief te zetten. Dat van de persoon, dat van de motieven, dat van de ideologie. Het is altijd waar dat dogma's in de orthodoxie tot geweld leiden (hier wordt niet fysiek geweld bedoeld, maar dat k'an wel). Maar het is in alle gevallen niet nodig om daarbij 'idioten' te introduceren. Je kan zeggen dat het geweld van de orthodoxe joden in Israel "hun idiotie" is, je kunt ook zeggen dat niet tijdig is gekeken naar de effecten van alle vrijstellingen die hen gegeven zijn. Zo ook hier. Orthodoxe regels op hun bron, op hun ideologie en op hun effect tegen het licht houden is verlichting brengen. Het is dan aan de kijker daarmee wat te doen. Ik dank je voor een heldere, kritische reflectie.
Advertentie