Overslaan en naar de inhoud gaan

Drempels in jeugdhulp nog niet geslecht

Jeugdigen en ouders die een beroep doen op de jeugdhulp, lopen nog steeds tegen verschillende obstakels aan: onvoldoende informatie,…

Jeugdigen en ouders die een beroep doen op de jeugdhulp, lopen nog steeds tegen verschillende obstakels aan: onvoldoende informatie, onheuse bejegening en moeite met het krijgen van hulp of een beschikking zijn de meest gehoorde klachten, zo blijkt uit de jaarrapportage Monitor Transitie Jeugd.

Knelpunten

Het nieuwe jeugdstelsel dat op 1 januari 2015 in werking is getreden werkt niet voor alle jeugdigen en ouders goed genoeg. De Monitor Transitie Jeugd verzamelde van begin 2015 tot 9 december 2016 in totaal 1010 ervaringen met jeugdhulp. Daaruit blijkt dat er nog altijd veel knelpunten zijn.
 

Niet gehoord

Tachtig procent van de respondenten weet niet precies hoe zij hulp moet aanvragen. Ruim zeventig procent van de melders is niet geïnformeerd over de mogelijkheid voor onafhankelijke cliëntondersteuning. Ruim de helft van de jeugdigen en ouders die gemeld hebben, geeft aan zich niet prettig te voelen bij de wijze waarop er met hen wordt gepraat. Zij voelen zich niet gehoord, met als gevolg dat zij niet de meest passende zorg en ondersteuning krijgen aangeboden. Bovendien duurt het proces van toewijzen te lang en gaan gemeenten niet altijd zorgvuldig om met privacy: gemeenten vragen meer gegevens dan nodig is en gegevens worden zonder toestemming met andere instanties uitgewisseld, zo blijkt uit het onderzoek.
 

Laatste rapportage

De rapportage van december 2016 is de laatste rapportage van meldingen uit het online meldpunt van de Monitor Transitie Jeugd. Het meldpunt op www.monitortransitiejeugd.nl is vanaf 9 december 2016 gesloten. Voortaan moeten ouders met klachten over de jeugdhulp zich richten tot de ouder- en cliëntorganisaties.
 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het gehele rapport is hier te lezen.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Paul Hulst

Gaat niet goedkomen als er niet slimmer wordt georganiseerd. Kijk voor inspiratie naar onze noorderburen: 4 Scandinavische landen ! Daar heeft men geen wachtlijsten, werken zorgaanbieders en gemeenten wel goed samen en hebben clienten zelf de regie.

Op 5 januari 2017, 06:23

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in