Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeente wil meer fietsers, maar campagnes slaan niet aan

Alleen een publiekscampagne blijkt niet genoeg, maar dat is wel wat de meeste gemeenten doen.

ANP Fietsen
- ANP / Hollandse Hoogte / Rob Voss

Ruim drie kwart van de gemeenten stimuleert inwoners om de fiets te gebruiken, vooral via campagnes. Zo blijkt uit onderzoek door het Mulier Instituut. Volgens het Mulier instituut laten campagnes alleen, dus zonder andere interventies, echter geen blijvend effect zien. Daarvoor is een integrale aanpak nodig, waarbij bijvoorbeeld ook wordt gekeken naar de kwaliteit van fietspaden en fietsvaardigheden van inwoners.

Focus op ouderen

Om precies te zijn doet 78 procent van de gemeenten iets om fietsen te stimuleren. Het merendeel van de gemeenten (64 procent) richt zich daarbij op mensen van 65 jaar en ouder. Ongeveer 40 procent van de gemeenten heeft specifiek aandacht voor mensen met een migratieachtergrond. 37 procent richt zich ook op kinderen tussen de 4 en de 11 jaar oud.

Vooral campagnes

De meeste gemeenten stimuleren fietsen middels voorlichting en campagnes. Andere maatregelen, zoals autoluwe zones, fietslessen op scholen of het uitreiken van subsidies voor de aanschaf van fietsen, worden een stuk minder ingezet. Daar ligt volgens het Mulier Instituut een risico. ‘Evaluaties van eerdere campagnes lieten geen blijvend effect zien. Het is daarom belangrijk om in te zetten op een brede aanpak.’

Integrale aanpak nodig

Gemeenten die fietsgedrag duurzaam willen beïnvloeden, doen er daarom goed aan om integraal beleid op te stellen. Meerdere beleidsdomeinen, zoals infrastructuur, verkeersveiligheid, inclusie en gezondheid moeten samenkomen. Om mensen echt meer te laten fietsen moet er namelijk een veilige omgeving zijn, moeten mensen beschikking hebben over een veilige fiets, moeten ze de vaardigheden hebben om te fietsen en daarnaast ook de motivatie.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Aanbevelingen

Concluderend adviseert het Mulier Instituut daarom gemeenten om fietsbeleid te maken dat niet alleen inzet op communicatie, maar ook op het verbeteren van de voorwaarden om te kunnen fietsen. Daarnaast moet er meer aandacht komen voor jonge kinderen, jongeren en andere kwetsbare doelgroepen. Nu wordt nog vooral gekeken naar ouderen. Ten slotte zouden gemeenten moeten investeren in monitoring en evaluatie, om te zien wat in de praktijk lokaal werkt.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Strategisch leiderschap in het AI-tijdperk

Strategisch leiderschap in het AI-tijdperk

Mis je de kennis om je strategie aan te passen aan snelle technologische veranderingen? Ontdek hoe je AI kunt benutten voor een toekomstbestendige koers.

schrijf u vandaag nog in

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in