Vraag naar advies
Volgens de gemeente Utrecht is er ‘zeker vraag’ naar toegankelijk financieel advies in de eigen wijk. ‘Hoe groot de groep is die hiervan gebruik zou kunnen maken is niet bekend, maar uit cijfers van het NIBUD blijkt dat een grote groep moeite heeft rond te komen in deze financiële onzekere tijden. Acht procent heeft van de ondervraagden heeft een baan verloren of is minder gaan werken. Zij hebben dus minder geld te besteden, maar moeten vaak hun gedrag daar nog aan aanpassen. Het is de bedoeling om die groep te bereiken als die nog niet of nauwelijks in de schulden zit,’ zegt Sandra Perton, projectleider Financiële Winkel van de gemeente Utrecht.
Huis aan huis folderen
Veel mensen vinden het lastig om hun financiële gegevens op tafel te leggen, beaamt Perton. ‘Wij benadrukken dat het bij deze Financiële Advieswinkels slechts om advies gaat. Het kan heel nuttig zijn als je op tijd weet dat je bijzondere bijstand of kwijtschelding kunt krijgen, en hetzelfde geldt voor de landelijke regelingen zoals huurtoeslag, zorgtoeslag.’ Toch kom je er niet door een folder op de geijkte punten neer te leggen. ‘We weten dat we, om de mensen te bereiken, heel actief moeten zijn. We zullen bijvoorbeeld huis aan huis gaan flyeren. Daarnaast kunnen organisaties als het maatschappelijk werk en de sociaal raadslieden naar de Financiele Winkels doorverwijzen.’
NIBUD-winkel
Utrecht trekt voor het project van drie jaar 400 duizend euro uit. Daarmee kunnen drie verschillende welzijnsorganisaties een of twee dagen in de week een loket in het buurthuis bemannen. De Financiële Advieswinkel wordt dus geen aparte winkel met naam op de pui in een winkelstraat. Perton hoorde pas onlangs dat een andere gemeente een ‘NIBUD-winkel’ heeft, maar ondanks dat het bekende budgetvoorlichtingsbureau ook in Utrecht zit en Perton zeker jaarlijks contact heeft, is er niet overwogen om ook in Utrecht die naam te gebruiken. ‘Het is wel een keuze om het niet door de Kredietbank te laten doen, want die associëren veel mensen met zwaardere problemen.’
Utrecht zoekt slachtoffers kredietcrisis
Drie heuse Financiële Advieswinkels moeten door de kredietcrisis geplaagde Utrechtenaren overhalen om financieel advies te vragen…
NIBUD-winkel
Utrecht trekt voor het project van drie jaar 400 duizend euro uit. Daarmee kunnen drie verschillende welzijnsorganisaties een of twee dagen in de week een loket in het buurthuis bemannen. De Financiële Advieswinkel wordt dus geen aparte winkel met naam op de pui in een winkelstraat. Perton hoorde pas onlangs dat een andere gemeente een ‘NIBUD-winkel’ heeft, maar ondanks dat het bekende budgetvoorlichtingsbureau ook in Utrecht zit en Perton zeker jaarlijks contact heeft, is er niet overwogen om ook in Utrecht die naam te gebruiken. ‘Het is wel een keuze om het niet door de Kredietbank te laten doen, want die associëren veel mensen met zwaardere problemen.’
Utrecht trekt voor het project van drie jaar 400 duizend euro uit. Daarmee kunnen drie verschillende welzijnsorganisaties een of twee dagen in de week een loket in het buurthuis bemannen. De Financiële Advieswinkel wordt dus geen aparte winkel met naam op de pui in een winkelstraat. Perton hoorde pas onlangs dat een andere gemeente een ‘NIBUD-winkel’ heeft, maar ondanks dat het bekende budgetvoorlichtingsbureau ook in Utrecht zit en Perton zeker jaarlijks contact heeft, is er niet overwogen om ook in Utrecht die naam te gebruiken. ‘Het is wel een keuze om het niet door de Kredietbank te laten doen, want die associëren veel mensen met zwaardere problemen.’
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Goed initiatief. Heb een tijd weinig salaris gehad. Dankzij tips in programa's als dubbeltje op z'n kant heb ik toen alle inkomsten en uitgaven op een rijtje gezet. Overbodige en dure verzekeringen beeindigd/omgezet. Soms zie je daar zelfs mensen met een netto salaris van ruim 4k en toch komen zij niet rond. Een budgetcoach kan helpen en ik prijs liever dit soort initiatieven aan dan klakkeloos geld uitgeven aan banken/bedrijven.