De Nationale Ombudsman heeft stevige kritiek op uitkeringsinstantie UWV. Er komen honderden klachten over het UWV binnen, wat wijst op structurele problemen. En het UWV is niet in staat om uit te zoeken hoe dat komt., aldus ombudsman Alex Brenninkmeijer in een rapport.
Harde kritiek ombudsman op UWV
Er komen honderden klachten over het UWV binnen en het UWV is niet in staat om uit te zoeken hoe dat komt, aldus ombudsman Alex…
Onjuiste adressen
De uitkeringsinstantie is volgens Brenninkmeijer niet in staat om op korte termijn te garanderen dat brieven met gevoelige, persoonlijke informatie van het juiste adres worden voorzien. Hij stoort zich aan het weerwoord van het UWV waarin gezegd wordt dat het in miljoenen gevallen goed gaat. Het UWV toont zich daarmee blind voor de ellende waar mensen in terechtkomen als het misgaat, vindt Brenninkmeijer.
Klachten beter behandelen
De ombudsman onderzocht acht veelvoorkomende klachten over ondermeer dossierbeheer, onderbouwing van terugvordering en begrijpelijke informatie. Hij concludeert dat klachten beter moeten worden behandeld. Hij vindt dat het UWV zich niet uitsluitend mag beroepen op informatie uit de computer, maar ook naar de burger moet luisteren en een begrijpelijk antwoord moet geven. 'Het UWV ontleent zijn bestaansrecht volledig aan de honderdduizenden burgers waarvoor het UWV diensten verleent en niet omgekeerd', aldus Brenninkmeijer.
Oplossingen
Het rapport 'Alleen het UWV kan kiezen voor een beter UWV' is voorgelegd aan de uitkeringsinstantie. Brenninkmeijer heeft het UWV gevraagd met structurele oplossingen te komen. Het UWV laat weten met het onderzoek aan de slag te gaan en heeft toegezegd samen met de ombudsman te werken aan verbetering. 'UWV hecht veel waarde aan het oordeel van de ombudsman en is al bezig met de uitvoering van verbeterpunten', zegt waarnemend voorzitter Fred Paling. 'De komende periode zullen we de heer Brenninkmeijer bij het verbeterproces betrekken en om advies vragen.'
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Heel vervelend voor de aanvragers om een uitkering. Laten we hopen dat het UWV snel met oplossingen komt.
Dat komt bekend voor .Ik ben blij dat het aangepakt wordt .Er gebeuren heel nare dingen ,misverstaanden en vooral niet serieus genomen worden .Er wordt ook gebruik gemaakt van onwettenheid .Ik ervaar zelf het :niet serieus genomen worden ,geen verslaag brieven na een gesprek ontvangen .Ik word zelfs nog bij een medische verpleegkundige van het UWV opgeroepen maar kon nergens informatie hierover gevonden .Ik werd over deze gesprek gebeld en vandaag erover gebeld maar nog geen brief ontvangen dus ik heb geen idee wat me morgen te wachten staat .Ik zit nog met een probleem ;ik word niet wijser van of ik nou moet solliciteren als ik ZW-uitkering heb of niet want op idere gesprek word iets anders gezegd .Het is lastige zaak en ik hoop dat UWV mee serieus aan de slag gaat .