Overslaan en naar de inhoud gaan

Regiotaxibedrijf moet weer gaan rijden

De rechter heeft besloten dat regiotaxibedrijf Willemsen de Koning met onmiddellijke ingang de ritten moet hervatten. Er is een conflict…

Regiotaxibedrijf Willemsen de Koning moet met onmiddellijke ingang de ritten hervatten. Dat heeft de voorzieningenrechter in Arnhem woensdag besloten in een conflict tussen de vervoerder en de provincie Gelderland, aanbesteder van het regiotaxivervoer.

Compromis mislukt
De rechter komt op zijn vroegst donderdag met een motivering van zijn besluit, zegt een woordvoerster. Tijdens en na de behandeling van de zaak woensdagmorgen is nog geprobeerd om een compromis te bereiken, maar dat mislukte. Het is de tweede keer dat Gelderland van de rechter gelijk heeft gekregen in het conflict met de taxivervoerder. Het bedrijf verzorgt het regiotaxivervoer in heel Gelderland, behalve de Noord-Veluwe.

Geldnood
Het Arnhemse bedrijf staakte dinsdag de ritten plotseling, omdat het naar eigen zeggen door de provincie Gelderland in geldnood is gebracht. Voor een aantal dochtermaatschappijen moet faillissement worden aangevraagd, waardoor 376 chauffeurs hun baan verliezen. Willemsen de Koning zegt woensdag in een eerste reactie niet te kunnen voldoen aan de opdracht van de rechter, omdat er geen geld voor brandstof en salarissen is. 'We zouden geld kunnen halen uit het moederbedrijf, dat ook een aantal goedlopende onderdelen heeft, maar dan raken we nog verder van huis. Dan valt de hele onderneming om en dan zouden nog eens 1100 mensen hun baan kwijtraken.' Als het bedrijf donderdag niet gaat rijden, moet een dwangsom van maximaal 250.000 euro worden betaald. (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Toine van Bergen

Het faillissement van het aanbestedingsbeleid en zoveelste voorbeeld van misplaatste "marktwerking". Overheden kunnen irreële eisen stellen, taxibedrijven voldoen daaraan om in ieder geval de aanbesteding te winnen en gaan vervolgens op de fles. Dit soort openbaar vervoer moet gewoon terig in overheidshanden, evenals het reguliere bus- en treinvervoer.

Op 12 februari 2015, 09:20
Linden

Je kunt ook zeggen: slechte ondernemers die willens en wetens veel teveel risico's lopen. Niemand verplicht ze om het contract binnen te halen, dat doen ze zelf.

Op 12 februari 2015, 11:10
Toine Goossens

Is het niet eens tijd om naar moderne mogelijkheden voor collectief taxivervoer te kijken?
In mijn omgeving hoor ik veel dat ouderen geen gebruik van de regiotaxi maken omdat zij zich te afhankelijk voelen van de onzekerheden bij de uitvoer van ritten. Vooral omdat zij nog al eens te laat komen op afspraken omdat zij in een rit zitten die een grote omweg maakt. Het lijkt mij vooral een probleem bij ritten voor een relatief kleine afstand.
Kan de oplossing dan niet een provinciaal app netwerk zijn?

Op 12 februari 2015, 13:15
gerrie

Vervoerders leven op subsidie.

Op 12 februari 2015, 22:12

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in