Overslaan en naar de inhoud gaan

Lucht bij A13 flink viezer

GroenLinks heeft in de Rotterdamse deelgemeente Overschie de luchtverontreiniging gemeten. De lucht is viezer geworden sinds op de A13 100…

De lucht in de Rotterdamse deelgemeente Overschie is flink viezer geworden sinds op de A13 weer 100 km per uur gereden mag worden. De luchtvervuiling lag in dit deel van Rotterdam begin augustus met 75 microgram per kubieke meter ver boven de Europese norm.

Uitstoot groter
Dat blijkt uit metingen die sinds begin juni in opdracht van de gemeenteraadsfractie van GroenLinks langs de snelweg worden gedaan, zo liet de partij maandag weten. De uitstoot van stikstofdioxyde is er sinds de afschaffing van de 80 km-zone toegenomen met 25 procent. Begin juni was de uitstoot nog 59 microgram per kubieke meter. Toen mocht op het traject tussen Kleinpolderplein en de luchthaven Rotterdam-The Hague Airport niet sneller worden gereden dan 80 kilometer per uur. Per 2 juli is de snelheid verhoogd naar 100 km per uur.

Spoeddebat
GroenLinks wil donderdag in de raad een spoeddebat. ,,Dit is een regelrechte bedreiging voor de gezondheid van omwonenden,’’ zegt fractievoorzitter Arno Bonte. De metingen worden voortgezet.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan

Oei er is gemeten, dat was niet de bedoeling... De minister had graag willen volhouden dat uit de berekeningen van haar ministerie geen verhoging was gebleken...

Op 11 september 2012, 16:56
Saskia

Ik vraag me even af of de overschrijding nu gaat om NO2 (stikstof) of PM10 (fijnstof) of nog iets anders,
Er is een hele duidelijke uitspraak van de afdeling over:
AB 2011/274 de zgn. Vie Curie zaak, http://deeplinking.kluwer.nl/?param=00B7D441
De norm was daggemiddelde 50 mu pm10, en Nederland had een uitzondering tot 75 pm10
Voor stikstof ligt de grens op 75% van 200 mu/m3 en dat is dus 150 mu/m3
(Art. 22 en bijlage Richtlijn 2008/50/EG)

Op 11 september 2012, 17:16
Rogier

Kijk even naar de opdrachtgever en je weet genoeg. De file stroomopwaarts is door 100km/ ureduceerd, wat niet alleen een milieuvoordeel maar ook een plus qua reistijd en minder ergernis heeft opgeleverd. Europese normpjes zijn sowieso een non-criterium: alsof Italie zich drukmaakt over dit soort dingen. GL richt zich op meetbare maar niet merkbare issues. Pak liever die hinderlijke brommers en scooters aan.

Op 12 september 2012, 00:52
Sjoerd Visser

Daar hebben ze toch de koehandel in schone lucht emissies voor uitgevonden? Om de cijfers te manipuleren terwijl men in de realiteit in de smerige lucht blijft zitten? Dat die koehandel nog in stand gehouden wordt is de oneerlijkheid zelve. Er is zoveel oneerlijkheid en corruptie in de wereld dat die daaraan al ten onder zal gaan...of het nou in schone of in vieze lucht is. Oftewel: hoe hou je vele anderen en jezelf voor de gek?

Op 12 september 2012, 12:44
Criticus - NL

@ Rogier
U woont blijkbaar niet in de naastgelegen wijk. U ademt klaarblijkelijk niet de (veel te) verontreinigde lucht in om over de geluidsoverlast nog maar te zwijgen. Uw reistijd is belangrijker dan het milieu van uw landgenoten. Terwijl u langs raast en de lucht vervuild, zittend in de auto met de ramen dicht vanwege de herrie en de stank. U wordt bedankt!

Op 12 september 2012, 12:50
t. faber

De politici die verantwoordelijk zijn voor het verhogen van de maximaal toegestane snelheid op snel- en andere wegen hebben inmiddels ruimschoots bewezen absoluut geen boodschap te hebben aan het milieu. Met andere woorden, het milieu zal hun een rotzorg zijn, tenzij…… er geld mee binnen valt te graaien. Te denken valt aan – uiteraard door de burgers op te hoesten - milieuheffingen e.d. op geleverde energie en motorbrandstoffen, kostbare keurmerken op te verkopen woningen.
Moet u nog stemmen?

Op 12 september 2012, 13:26
Rogier

@criticus
Een opvatting hoeft niet te volgen uit een persoonlijke situatie. De 80-zones zijn niet effectief en hebben gezorgd voor meer file. Daarnaast hebben we in NL echt geen probleem met luchtvervuiling meer, de lucht was in NL nog nooit zo schoon. Is een issue in Napels en Mumbai, niet in Rotterdam. De Wet geluidshinder verstopt de Nederlandse infra achter Berlijnse muren die je in geen enkel ander land ziet. En dan nog klagen over achtergrondgeluid dat je in een stad gewoon hebt. Rotterdam ligt niet op de hei. PS ik fiets graag

Op 12 september 2012, 22:44

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in