Overslaan en naar de inhoud gaan

SP komt met goedkoper alternatief NZ-lijn

De hoofdstedelijke afdeling van de SP heeft maandag een alternatief gepresenteerd voor de omstreden Noord-Zuidlijn. De zogeheten premetro…

'Commissie nalatig'
De SP heeft technisch bureau TransTec een onderzoek laten doen naar een alternatief voor de metrolijn, die Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden. Volgens raadslid Hans Bakker heeft de commissie-Veerman, die Amsterdam vorige week adviseerde de Noord-Zuidlijn af te bouwen, nagelaten alternatieven te onderzoeken.

Boven de grond

De premetro is een tramlijn over de hele lengte van de Noord-Zuidlijn. Daarbij wordt grotendeels gebruik gemaakt van de al gerealiseerde tunnels in Noord en Zuid. De diepgelegen metrostations tussen Centraal Station en Europaplein blijven echter buiten beschouwing, de trams rijden daar boven de grond. Volgens de onderzoekers zijn de tunnel onder het IJ en het metrostation onder CS, die nog in aanbouw zijn, wel nodig voor de premetro.

Zonder boren
Dit alternatief sluit het risicovolle boren onder de stad voorlopig uit. Overigens sluit de premetro de aanleg van de metrolijn niet uit. 'Mocht de aanleg van de Noord-Zuidmetrolijn zelf voor onbepaalde duur worden opgeschort, bijvoorbeeld in afwachting van technische innovaties in de tunnelbouw, dan wordt een hoogwaardig en duurzaam alternatief niet alleen wenselijk maar ook broodnodig.'

Hellingbaan
De premetro brengt ook een aantal knelpunten met zich mee. Zo ligt het spoor onder CS op 14,5 meter onder NAP en moet de tram naar het straatniveau rijden. Datzelfde probeem doet zich voor bij het eindpunt in Zuid. De onderzoekers hebben daarvoor een hellingbaan bedacht. Een kostbaar plan, dat alleen rendabel is als de premetro een aantal jaren kan rijden.

Hoge frequentie 
Ook de doorstroming door de binnenstad moet volgens hen beter, wil de premetro enigszins kunnen tippen aan de reistijd van de Noord-Zuidlijn. TransTec stelt dan ook voor nieuwe, bredere trams aan te schaffen en deze te verlengen van 30 naar 45 meter. Ook moet de frequentie waarop ze rijden hoog zijn. De SP presenteert het plan deze maand nog aan de gemeenteraad.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans casteleijn

Ik blijf het verbazend vinden dat de besluitvorming feitelijk niett gebaseerd is geweest op leefbaarheids- of vervoerskundige aspecten, maar geïnspireerd was door imagovorming, grootheidswaanzin en persoonlijke dadendrang van wethouders.
Vervoerskundig bekeken kun je gerust stellen, dat een modernisering van het tramnet het beste aansluit bij de structuur van de Binnenstad. Wat Amsterdam verder juist hard nodig heeft, namelijk snelle en zeer frequente regionale spoor-verbindingen met Almere, Waterland, Hoorn en Alkmaar, die ontbreken juist.
Je moet hier aan een totaal andere structuur denken, met regionale spoorlijnen die bijvoorbeeld ondergronds eindigen onder het Museumplein.
Onbegrijpelijk ook dat de logische, deels bovengrondse metroverbinding tussen Centraal Station en Sloterdijk ontbreekt waardoor een nuttige, relatief goedkope ringlijn had kunnen ontstaan die bovendien een aftakking naar Schiphol had kunnen krijgen.
Slim dat de SP alsnog uitgaat van het standpunt dat het beter is dat men ten halve keert, dan ten hele dwaalt.
Ik zou graag een ander alternatief noemen dat qua kosten ook gunstig uitvalt: bouw inderdaad die N/Z-lijn af als snelle, supermetro, gericht op de Zuidas en Schiphol. En zie af van die risicovolle stations tussen Centraal Station en Zuid.
Maak er dus een win-winsituatie van:
Een snelle, prestisieuse metro naar de Zuidas en Centraal Station en moderniseer het tramnet voor de korte afstandsverbindingen. Dat is ook volstrekt logisch, omdat Amsterdam in de gunstige omstandigheden verkeert dat men een groot wagenpark aan uiterst moderne lage vloertrams bezit. Dit investering is al gedaan en moet dus maximaal uitgenut worden !
Kort, benut ook deze crisis als gouden kans zou ik Amsterdam willen meegeven.

Op 10 juni 2009, 14:22
R. Smith

Ik weet niet hoe de SP denkt al die extra trams door die drukke binnenstad te laten rijden met al die fietsers en voetgangers. Dit levert nu al levensgevaarlijke situaties op.

Op 10 juni 2009, 16:15

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in