Aantal
Er blijken grote verschillen te zijn in het aantal auto’s dat gemeenten en provincies voor leden van hun college hebben. Amsterdam heeft voor alle zeven leden van het college van B en W een dienstauto. Rotterdam telt vijf auto’s (acht bestuurders), Utrecht drie auto’s (ook acht bestuurders). De provincie Limburg heeft vijf auto’s voor evenzoveel bestuurders, de provincie Zuid-Holland heeft twee auto’s voor acht bestuurders. Van de dertig grootste gemeenten hebben er zes geen dienstauto. Deze steden hebben vaak een contract met een taxibedrijf.
Dikste auto
De ‘dikste’ auto’s hebben de provincie Friesland en de gemeente Almelo. Friesland heeft twee BMW’s uit de 7-serie en drie Audi’s A8. Ook Almelo heeft een Audi A8. Binnenlands Bestuur vroeg ook naar de milieulabels van de auto’s. Tweederde van alle auto’s in de gemeentelijke en provinciale wagenparken heeft geen groen label.
Hele college Amsterdam en Limburg heeft dienstauto
Amsterdam en de provincie Limburg zijn de enige lagere overheden die voor alle bestuurders een eigen dienstauto hebben. Dat blijkt uit…
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De uitkomst verbaast me niet. Ik ben bij de Provincie Limburg jaren bezig geweest om de eigen organisatie meer duurzaam te laten handelen temeer omdat we dat ook van anderen vroegen. Je hebt dan een voorbeeldfunctie maar niets was minder waar helaas. De laatste jaren gaat het gelukkig iets beter eerder ondanks dan dankzij de Provincie. Je kan nu eenmaal in deze tijd niet achter blijven al kan er op het gebied van die 5 traditionele dienstauto's nog veel verbeterd worden.
Gelezen het "hofautoverhaal" voorbestuurders van provincie en grote gemeenten, is het toch van de zotte dat deze bestuurders een eigen dienstauto ter beschikking hebben in deze tijd van bezinning & bezuiniging. Lease een volkswagen cq. skoda en leer wat bescheidenheid kan betekenen in deze tijd.
Ben nu wel benieuwd naar een vergelijkend onderzoek onder het bedrijfsleven
Wel grappig, dat alle Amsterdamse bestuurders een auto hebben, want zij doen hun uiterste best om de auto uit de stad te weren, onder meer door torenhoge parkeertarieven en wachtlijsten voor bewoners voor een vergunning. Dat beleid blijkt succesvol, want het antal bezoekers van de stad daalt. Daar zal de middenstand ook erg blij mee zijn, maar voor de leefbaarheid is het natuurlijk goed.
Dat anti-autobeleid geldt dus niet voor zichzelf.
Ik weet beter namelijk het gebruik in Amsterdam wat betreft de Dienstauto's wordt er redelijk efficient ingezet dus iets meer concetratie op jullie huiswerk geeft een ander antwoord. De auto's zijn allemaal groen en er wordt zelfs elektrisch rijden ingezet.