Wob
Naar schatting kleven aan 8000 van de 40.000 bruggen en viaducten in Nederland veiligheidsrisico's, aldus de krant. De Pers deed een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur. Het resultaat was een namenlijst van 65 gemeentes die een onvoldoende scoren op de veiligheid, en vijf onderzoeksrapporten, gemaakt voor de VROM-inspectie. Van de vijf gecheckte bruggen bleken er drie onvoldoende veilig voor vrachtverkeer. Een ervan moest zelfs acuut worden gesloten.
Gemeenten
In 2009 publiceerde VROM al een onderzoek waaruit bleek dat controle en onderhoud van de duizenden bruggen en viaducten rammelen. Veel gemeentes controleerden de bouwkundige staat van bruggen en viaducten niet regelmatig. Het bleef vaak bij een controle met het blote oog, concludeerde de inspectie toen.
Veel bruggen en viaducten onveilig
De veiligheid van een op de vijf bruggen en viaducten is onder de maat. Die bruggen en viaducten hebben last van onder meer scheurvorming,…
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook op een van de kerntaken van de gemeente gaat het dus onderuit. Bouw- en woningtoezicht was toch altijd een pijler onder het bestaan van de gemeente. Streng maar rechtvaardig, zonder aanziens des persoons. In de praktijk mag de gemeente zich bijna niet meer bemoeiien met de particuliere constructeurs en al helemaal niet die van mede overheden. Het probleem is dat die particuliere constructeurs steeds meer het randje van wat minimaal is, opzoeken. En als het fout gaat (Maastrichtse balkons, Parkeerdek Van der Valk en Bos-en Lommer project) dan wijst heel Nederland naar bouwtoezicht. Gelet op de aangekondigde bezuinigen zal er steeds minder op bestaande bouw gecontroleerd worden, dus daar hoeft men geen verwachtingen van te hebben. Maar primair ligt de verantwoordig bij de eigenaar van het bouwwerk zelf en niet bij de toezichthouder. Behalve wanneer in de wettelijke regeling uitdrukkelijk is vermeld dat de toezichthouder mede tot taak heeft de persoonlijke belangen van derden te waarborgen. Bij bouwtoezicht is dat niet het geval.
Gemeente worden geacht autonoom te bepalen in hoeverre zij prioriteit geven aan de invulling van bouw- en woningtoezicht. Doordat de rijksoverheid enerzijds de regelgeving iedere keer aanscherpt, maar anderzijds verzuimt gemeenten ruimte te geven hiervoor extra budget te reserveren, zal de rol van bouw- en woningtoezicht steeds geringer worden. Nu blijkt dat zelfs overheden hun eigen bouwwerken niet goed onderhouden, komt aan het licht hoe nijpend het probleem nu al is. Als 'Den Haag' zijn eigen rol niet wat kritischer beschouwt en niet durft verantwoordelijkheden echt te decentraliseren, zal het instorten van balkons, het inzakken van platte daken, het doorroesten van bruggen een steeds normaler verschijnsel worden. En dan toch de schuld zoeken bij die ene ambtenaar die gefaald zou hebben. Snapt u waarom het zo moeilijk is om een goede BWT-ambtenaar te vinden?
En nu graag een vervolg Vrom-inspectie op jullie onderzoek. Handhaven inplaats van scoren met onderzoekjes.