ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Na Brexit, nu de Diesel-exit?

Na Brexit, nu de Diesel-exit?

28 juni 2016

Om maar met het goede nieuws te beginnen: de gemeente Nijmegen mag zich in 2018 de groenste stad van Europa noemen! Afgelopen week ontving de oudste stad van Nederland een titel voor het leven, namelijk de ‘Green Capital Award’ 2018. Voor PitPoint geen verrassing omdat Nijmegen al jaren werk maakt van schoon vervoer. Niets voor niets was duurzaam openbaar vervoer een van de criteria waar kandidaat-steden op werden getoetst. Ga zo door zouden wij willen zeggen, wij hopen dat ook andere gemeenten een voorbeeld zullen nemen aan de groene inspanningen van de grensstad.

Er is nog meer goed nieuws te melden! De provincies Zuid-Holland en Groningen en de Metropoolregio Den Haag Rotterdam tekenden gezamenlijk een intentieverklaring voor de opschaling van waterstofbussen tijdens de afgelopen TEN-T dagen, een Europees event over verkeer en vervoer.

Aandacht voor duurzaam inkopen

Twee weken geleden was onze directeur Erik Kemink aanwezig voor een hoorzitting in de Tweede Kamer over elektrisch rijden, waar hij een hartgrondig pleidooi hield voor een strategie voor diverse schone brandstoffen. Na de zomer spreekt de Tweede Kamer in ieder geval verder over dit onderwerp. Wij zijn ook benieuwd of het plenaire debat over duurzaam inkopen nog voor het zomerreces gepland gaat worden. Van uitstel komt in ieder geval geen afstel. Ondertussen is de markt volop in beweging: zo zullen de bussen op het Schipholnet vanaf 2017 volledig elektrisch zijn. Ook bezocht een brede delegatie met vertegenwoordigers van de overheid, politiek en bedrijfsleven vorige week Parijs om, in het kader van de afspraken rondom emissievrij OV in 2025, inspiratie op te doen op de mobiliteitsbeurs Transports Publics,. Franse vervoerders kiezen namelijk uiteenlopend voor elektrisch, waterstof en CNG. Un bon choix, zouden wij zeggen.

 

Positieve berichten uit Europa

Hoopvolle berichten waren er ook uit Duitsland: topman Matthias Müller van Volkswagen vroeg zich hardop af of er nog een toekomst voor de dieselauto is. Het wordt steeds duidelijker dat dieselgate voor een kantelpunt is de geschiedenis van vervoer zal zorgen. Zo kwam ook nog eens naar buiten dat experts van de Europese Commissie al vijf jaar waarschuwden voor fraude bij emissietesten. Gelukkig gebeuren er ook positieve dingen in Brussel: zo krijgen consumenten vanaf 2017 realistischere informatie over brandstofverbruik en uitstoot. Ook houdt GroenLinks Europarlementariër Bas Eickhout ons goed op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom de parlementaire enquête over dieselgate.

 

Tot slot

Wij zien gelukkig al tijden een brede maatschappelijke discussie opborrelen over de rol van fossiele brandstoffen. Het zou ons niets verbazen als we komende jaren zullen spreken van een mogelijk Diesel-exit om maar even in de (Europese) sfeer van vorige week te blijven. Wij zullen in ieder geval deelnemen aan het campagneteam!

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jeannette
Ooo ik dacht nu komt het... het goede nieuws is dat de Europese Commissie zelf stopt met het brandstof verslindende heen en weer verhuizen. Wat een teleurstelling we krijgen realistischere informatie. Jaaaa, daar gaan we de wereld mee redden. Goed zo Brussel.