ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Dieselauto kan duur uitpakken voor gemeente

Problemen met roetfilters van dieselauto’s bij korte afstanden

11 juli 2016

Om aan de Euro 5- en Euro 6-norm te voldoen kunnen dieselauto’s niet zonder roetfilter. Het roet dat zich in zo’n filter ophoopt moet regelmatig worden verbrand. Dit gebeurt automatisch tijdens het zogeheten regeneratieproces. Bij auto’s die korte afstanden rijden kan dit proces in het gedrang komen. Met hoge reparatiekosten als gevolg.

Sales directeur Antwan van Echtelt van PitPoint sprak een aantal klanten die kampen met problemen bij de roetfilters van hun dieselauto’s. “Een schrijnend voorbeeld is de bedrijfsauto van een gemeente die wordt ingezet bij het onderhoud van de groenvoorzieningen. Deze auto, een Euro 5 diesel met een AdBlue-systeem, rijdt korte afstanden en werd daardoor nog wel eens uitgeschakeld terwijl het regeneratieproces nog in gang was. De vervuiling die hierdoor optrad leidde na 28.000 km tot drie gesmolten zuigers en een reparatie van € 8.500,-.”

 

Na deze kostbare reparatie worden de bestuurders van de betreffende bedrijfsauto nu scherp geïnstrueerd het regeneratieproces – dat wordt aangegeven met een lampje – niet te verstoren door de motor uit te zetten. In plaats daarvan moet de auto de snelweg worden opgereden zodat de motor meer dan 3.000 toeren kan maken, wat nodig is voor de snelle regeneratie. Jammer hierbij is dat noch de auto noch de chauffeur op de snelweg iets te zoeken hebben. Een tweede maatregel die de gemeentegarage ondernam is het elke 6.000 km vervangen van de dure Long Life motorolie. Dit zou volgens fabrieksopgave pas na 40.000 km nodig zijn maar omdat de olie al 6.000 km op zwarte lijm begint te lijken, doet men dit nu eerder.

Antwan van Echtelt bespreekt met zijn klanten dat er voor hun voldoende alternatieven zijn om dergelijke problemen te voorkomen: “door te kiezen voor een schone brandstoffen, als CNG of elektrisch, kun je dit gemakkelijk oplossen. Dit is met name van belang voor alle bedrijfsauto’s, die korte stukken rijden of vaak stoppen in het stadsverkeer. Bij auto’s met een schone brandstof hoeven bij voorbaat al geen extra oplossingen als roetfilters te worden ingebouwd”.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.