ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Gemeenten leven duurzaam inkoopbeleid niet na

Gemeenten leven duurzaam inkoopbeleid niet na

17 maart 2016

Gemeenten geven veel geld uit aan mobiliteit. Deze mobiliteitsinkopen hebben een belangrijke milieu impact; vooral op het gebied van klimaat, gezonde lucht en leefbaarheid. Door duurzaam in te kopen kunnen gemeenten milieuwinst boeken én laten zien dat ze hun eigen milieudoelen serieus nemen.

Maar wat als blijkt dat gemeentes helemaal niet zo duurzaam inkopen? PitPoint werkte eind vorig jaar mee aan een onderzoek van Natuur & Milieu betreffende het duurzaam aanbesteden van de overheden in het leerlingen- en WMOvervoer en eigen wagenpark. Uit het rapport blijkt dat slechts 4 van de 71 gemeentes duurzame ambities hebben: Haarlemmermeer, Nijmegen, Beuningen en Wijchen stellen ambitieuze CO2-eisen of zetten in op elektrisch vervoer. Zij toonden daadwerkelijk aspiratie door hogere inkoopeisen te hanteren, ambitieuze CO2-eisen te stellen of in te zetten op elektrisch vervoer.

Opvallend is dat 20% van alle onderzochte gemeentes alleen de minimumeisen stelt, 75% van de gemeenten nog minder of zelfs geen duurzaamheidseisen stelt. En 73% van de leerlingenvervoeraanbestedingen, 83% van de WMO-aanbestedingen en 80% van de aanbestedingen voor het eigen wagenpark voldeden niet aan de minimum criteria voor duurzaam inkopen.

Erik Kemink (PitPoint) “Deze ontwikkeling is zorgelijk. Op deze manier kom je al snel weer bij vervuilde diesels uit. Dat rijmt niet met het voorgenomen streven naar duurzaamheid en is eerder een stap achteruit dan de 2 stappen die we vóóruit moeten zetten.”

 

Lees het complete artikel

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.