Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Vlaamse streep door tramlijn kost Nederland 23 miljoen euro

Nu Vlaanderen de tramlijn Hasselt-Maastricht afblaast, blijven Nederlandse overheden achter met een kater van 23 miljoen euro.

25 mei 2022
Tram
Vlaamse tramShutterstock

Het afblazen van de tramlijn Hasselt-Maastricht door de regering van Vlaanderen afgelopen maandag kost de Nederlandse partners 23 miljoen euro. Dat maakt de gemeente Maastricht bekend in een persverklaring, mede namens de provincie Limburg.

(Senior) Adviseur Bestaanszekerheid

BMC
(Senior) Adviseur Bestaanszekerheid

Coördinerend inspecteur NIS 2 voor overheidsentiteiten

Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Coördinerend inspecteur NIS 2 voor overheidsentiteiten

70 miljoen euro

Het rijk, de provincie Limburg en de gemeente Maastricht hadden achtereenvolgens 35, 12 en 18 miljoen euro in een projectpot voor het Nederlandse deel van de tramverbinding gestopt, licht de woordvoerder van de gemeente Maastricht toe. Die 65 miljoen euro is volgens hem inmiddels geïndexeerd naar 70 miljoen euro.

Noorderbrug

De 23 miljoen euro die tot nu toe is uitgegeven, is besteed aan apparaatskosten, bestemmingsplanprocedures, grondverwerving, geluidsonderzoeken en het ontwerp van de tramlijn, dat 'tot op aanbestedingsniveau is voorbereid', benadrukt de woordvoerder. Verder heeft Maastricht een paar jaar geleden bij de aanleg van de Noorderburg rekening gehouden met de komst van de tram. 'Dat zijn kosten die achteraf niet nodig blijken.'

Goede hoop

Hoewel het project al sinds 2008 liep en de oplevering van de tramlijn een aantal keren is uitgesteld, hadden Maastricht en Limburg nog goede hoop. 'Er bestaat al heel lang de wens om het grensoverschrijdend openbaar vervoer per rail een impuls te geven. De tram was daar bij uitstek geschikt voor. Gemeente en provincie geloofden ook in het project', aldus de woordvoerder. 'In Nederland waren we klaar voor realisatie.'

Openlijk gespeculeerd

Toch kan de Vlaamse beslissing niet als een donderslag bij heldere hemel zijn gekomen. 'De afgelopen maanden verliep het overleg met de Vlaamse partners stroef', aldus de woordvoerder, 'en is vaker openlijk gespeculeerd over andere alternatieven.' De Vlaamse mobiliteitsminister Lydia Peeters had beloofd in mei met duidelijkheid te komen. In het bestuurlijk overleg van gisteren kregen wethouder Gert-Jan Krabbendam (GroenLinks) en gedeputeerde Maarten van Gaans (D66) de eenzijdige Vlaamse beslissing medegedeeld. De Nederlandse partners 'betreuren' die beslissing.

Klein onderdeel

Voor de aanleg van de tramverbinding was een contract afgesloten tussen twee Nederlandse en twee Vlaamse partners, maar volgens de woordvoerder is het niet zinvol om contractnaleving af te dwingen. 'Wij zijn maar een klein onderdeel van een heel groot Vlaams traject.' Van de 30 kilometer spoor tussen Hasselt en Maastricht zou 3,8 kilometer op Nederlands grondgebied liggen.

'Kiezen voor een tram zou Limburg terugbrengen in de tijd'

Lydia Peeters, de Vlaamse mobiliteitsminister

Aan tafel

Werd in eerdere berichtgeving gesproken over een schadeclaim die Nederlandse overheden zouden indienen bij hun Vlaamse contractpartners als die het contract niet zouden naleven, nu gaat de woordvoerder van de gemeente Maastricht niet verder dan dat de Nederlandse partners met de Vlaamse partners op korte termijn 'aan tafel gaan' over de afwikkeling van het niet nagekomen contract.

Trambus

In plaats van een tram wil Vlaanderen nu een elektrische bus laten rijden tussen Hasselt en Maastricht; de Vlamingen spreken over een 'trambus'. Op de website van de Vlaamse minister Lydia Peeters lijkt de afwijzing van de tram geen moeilijke keuze te zijn geweest. 'Kiezen voor een tram zou Limburg terugbrengen in de tijd', zegt de minister. Volgens haar heeft de bus 'een hoger vervoerspotentieel, een kortere reistijd over het gehele tracé, een lagere aankoopkost per voertuig en een lagere investeringskost voor de noodzakelijke infrastructuur.' Volgens de woordvoerder van Maastricht is er nog geen traject voor de bus en is nog niet bekend wanneer die gaat rijden.

 

 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
Alvorens te starten met dergelijke plannen maak je in ieder geval afspraken over de realisering en de kostenverdeling (inclusief kosten voorbereiding en schadeafwikkeling bij niet nakoming afspraken e.d.). Kennelijk is dat hier niet gebeurd? Als dat het geval is dit weer een schoolvoorbeeld van slecht Overheidshandelen. Wie waren/zijn in dat geval verantwoordelijk? Kan dit nog gevolgen hebben voor de Zeeuwse polder bij de Westerschelde?
Advertentie