Uiterlijk over vijf jaar zijn er geen onbewaakte spoorovergangen meer. Ze worden beveiligd, of ze worden opgeheven. Mogelijk komen er ook flitspalen bij overwegen om roekeloos gedrag van weggebruikers terug te dringen.
Alle onbewaakte overgangen binnen vijf jaar weg
Uiterlijk over vijf jaar zijn er geen onbewaakte spoorovergangen meer. Ze worden beveiligd, of ze worden opgeheven. Mogelijk komen er ook…
Nul slachtoffers
Nul slachtoffers door ongevallen op spoorovergangen, wil staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat). Ze gaat afspraken maken met gemeenten, provincies, belangenverenigingen en spoorbeheerder ProRail. Daarnaast moet een landelijk bemiddelaar ervoor zorgen dat het opheffen of beveiligen van overwegen vlotter verloopt.
Koploper
Er zijn nog 135 onbewaakte overgangen, nadat er de afgelopen jaren al zo'n 25 zijn verdwenen of beveiligd. Van Veldhoven: 'Hoewel Nederland bij de koplopers hoort als het gaat om overwegveiligheid, is elk ongeval op een overweg er voor mij één te veel. Overwegen die niet zijn beveiligd door spoorbomen en bellen zijn gewoon niet meer van deze tijd.'
Flitspalen
Eind dit jaar wordt bekeken of flitspalen bij overwegen kunnen helpen bij het terugdringen van risicovol gedrag. (ANP)
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Na decennia lang lobbyen hebben de railingenieurs het voor elkaar. Cultuurhistorische infrastructuur die het spoor raakt wordt opgeruimd, oeroude verbindingen gekapt.
Het mantra van de veiligheid, geen 10 doden per jaar. Dat is natuurlijk ook gigantisch in vergelijking met de 700 wegverkeersdoden en de duizenden doden door zelfdoding, roken, ongevallen in en om het huis en medische missers. Als nuchtere discussie slachtoffer wordt van de domme waan van de dag (van de ingenieur) gaan de oer-kwaliteiten van het land naar de verdoemenis. Met honderden miljoenen overheidsgeld nota bene. Dit land is de weg echt kwijt.
Waarom de beveiliging niet omdraaien? De overweg is afgesloten. Als je wilt oversteken druk je op een knopje, of detecteert de lus in het wegdek je auto. Als het veilig is gaat de slagboom omhoog. Als het niet veilig is, omdat er een trein aankomt, duurt het even.
En verder heeft onze Wottsjer wel een beetje gelijk: wellicht kan het geld effectiever worden besteed? Bijvoorbeeld aan het terugbrengen van de maximumsnelheid op de snelwegen naar 120 of misschien zelfs 100 km per uur? Scheelt fijnstof...