ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Wayfinding Binnenstad

Nieuwe voetgangersbewegwijzeringsbordjes met tijdsindicatie.

27 oktober 2022
Bewegwijzering Utrecht

Sta je in de binnenstad en weet je de weg (terug) naar Utrecht Centraal niet te vinden? Volg dan vanaf nu de nieuwe voetgangersbewegwijzeringsbordjes die je met een indicatie van tijd de weg wijzen. Als projectmanager voor de Gemeente Utrecht was Marieke van der Vlugt verantwoordelijk voor de realisatie van de nieuwe wegwijzers.

Nieuwe wegwijzers in de Binnenstad

De oude bewegwijzering was aan vervanging toe. De informatie klopte soms niet meer, doordat er in de loop der jaren nieuwe bestemmingen zijn bijgekomen (zoals musea, theaters en parkeergarages). En sommige masten waren dusdanig beschadigd dat het niet met een nieuw laagje coating te herstellen viel. Daarnaast is er de ambitie (uit het coalitieprogramma 2022-2026) vanuit de gemeente om Utrecht als groeiende stad ook voor voetgangers overzichtelijk en bereikbaar te houden. Het nieuwe voetgangersbewegwijzeringsysteem draagt hieraan bij, doordat er loopafstanden in minuten aan de wijzers zijn toegevoegd. Met duidelijke en leesbare pictogrammen, kan men kiezen hoe het beste richting de bestemming te wandelen. Hierdoor zullen mensen wellicht ook sneller ervoor kiezen om te gaan wandelen, geeft Marieke aan. Want als je weet dat het Centraal Station bijvoorbeeld maar 15minuten wandelen is, zal je waarschijnlijk eerder te voet gaan dan dat je voor een ander vervoersmiddel kiest.

Medewerkers OFN bij kerk

De plaatsing was een logistieke puzzel

Het vervangen van de nieuwe bewegwijzering betekende dat we op circa. 49 locaties in de binnenstad aan het werk gingen. Dat vraagt om slim naar je planning te kijken, want je wilt niet op meerdere locaties tegelijkertijd bezig zijn en chaos in de binnenstad creëren. Je wilt zo efficiënt mogelijk werken, en met zo min mogelijk overlast voor de omgeving. Daarom hebben we samen met de aannemer, Outdoor Furniture (OFN), eerst alle locaties geschouwd, om de daadwerkelijke situatie buiten te inventariseren. Op basis daarvan is een plan gemaakt voor de realisatie. “We hebben er bewust voor gekozen om in de eerste week te beginnen bij de rustige locaties, om daarvan te kunnen leren.”

Vertrouwen en transparantie in het proces

De zoektocht samen met OFN hoe het beste de realisatie vorm te geven, was een leerzaam en leuk proces. Uiteraard ging niet alles vanaf dag 1 goed. We hebben onze planning moeten bijstellen, maar zijn altijd daarover met elkaar in gesprek gebleven. Als bijvoorbeeld de fabriek leveringsproblemen heeft kan ik als projectmanager wel gaan drammen dat de planning gehaald moet worden, maar soms is het zoals het is. En moet je je plan bijstellen. Omgekeerd was vanuit de gemeente bij de start de scope niet goed afgebakend, dat heeft ook voor vertraging gezorgd, en van de aannemer flexibiliteit en meebewegen. Maar uiteindelijk streefde we wel hetzelfde doel na, we wilden zo snel als mogelijk buiten aan de slag om een mooi product op te leveren. “Wat mijn rol daarin is geweest? De productie en plaatsing laat ik aan de aannemer over. Ik denk vooral mee over de strategie en geef de kaders mee en stuur daarop, wat kan en mag er, en binnen welke termijn en budget. En volgens mij is dat dat goed gelukt is.”

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.