Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Geen parkeervergunning voor vervuilende auto’s

Nieuwe parkeervergunningen verstrekt de gemeente alleen nog maar aan dieselvoertuigen van na 1 januari 2005 en benzinevoertuigen van na 1 juli 1992

11 september 2013

Vervuilende personenauto's en bestelbusjes krijgen vanaf medio 2014 niet langer een nieuwe parkeervergunning in Amsterdam. Met deze maatregel wil de gemeente het wagenpark en daarmee de lucht in de stad schoner maken.

Schonere auto
Verkeerswethouder Eric Wiebes maakte de maatregel woensdag bekend in een brief aan de gemeenteraad. Voor bestaande parkeervergunningen en ontheffingen verandert er niets. Maar van Amsterdammers die hun voertuig vervangen, verlangt de gemeente dat ze een schonere kopen.

Nieuwe vergunning
Nieuwe parkeervergunningen verstrekt de gemeente alleen nog maar aan dieselvoertuigen van na 1 januari 2005 (die minimaal voldoen aan de Europese uitstootnorm Euro 4) en benzinevoertuigen van na 1 juli 1992 (die minimaal voldoen aan de Euro 1-norm).

Premie voor brik
Daarnaast wil Amsterdam eigenaren van de meest vervuilende auto’s een premie aanbieden om ze te stimuleren afstand te doen van hun brik. De gemeente denkt aan een bedrag van 500 euro voor personenauto’s en 1000 euro voor bestelauto’s die voor woensdag 11 september 2013 al in Amsterdam geregistreerd stonden.

Schone lucht
De maatregel volgt op een tussentijdse evaluatie van het uit 2011 stammende plan Schone lucht voor Amsterdam. Het doel van dit plan is om op 1 januari 2015 te voldoen aan de wettelijke EU-luchtkwaliteitsnormen. Het college van burgemeester en wethouders vindt dat de lucht niet snel genoeg schoner wordt. Zonder aanvullende plannen verwacht Amsterdam op vier tot zeven plekken in de stad de norm pas in de periode 2018-2021 te halen. Dat komt onder meer omdat er door de aanhoudende crisis minder nieuwe, schonere voertuigen worden aangeschaft en dat auto’s in de praktijk veel meer uitstoten dan in testsituaties.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Criticus - NL
Wat een achterlijk voorstel.

Mensen met lage inkomens, die zich geen (redelijk) nieuwe auto kunnen veroorloven, worden met deze maatregel gedwongen ver buiten de stad te parkeren, of juist nog langer met hun oude vervuilende auto te blijven rijden.
Pierre
Voer voor juristen. Mag parkeeregulering worden misbruikt voor milieudoelstellingen? Als iemand een auto heeft die aan landelijk bepaalde normen voldoet, hoe durft deze wethouder dan het gebruik ervan te beperken? En iemand die een woonvergunning aanvraagt moet dan binnenkort verplicht een HR ++ ketel kopen? Of gelijk maar een windmolen? Waar houdt de idiote regelzucht van milieufanaten op? En is dit nog redelijkerwijs tot de huishouding der gemeente te rekenen? Sluit als gemeente dan ook eerst maar o.a. alle petrochemische industriegebieden en schop iedereen de ww in.
Deze wethouder is het realiteitsbesef kwijt. Met name de dieselaars zijn de klos. 2005 is een irreële grens.
Advertentie