Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Strikte parkeernormen hinderen woningbouw

Gemeenten zouden flexibelere parkeernormen moeten hanteren, die meer gebaseerd zijn op daadwerkelijk autobezit, aldus Platform31.

08 mei 2025
ANP Nieuwbouw
ANP/Hollandse Hoogte/Hans van Rhoon

Gemeenten maken op dit moment onvoldoende gebruik van de vrijheid die zij hebben bij het vaststellen van lokaal parkeerbeleid. Dat leidt ertoe dat parkeernormen bouwplannen soms vertragen of zelfs blokkeren. Dat blijkt uit onderzoek door Platform31.

Senior vergunningverlener bouwen (casemanager)

Gemeente Goes
Senior vergunningverlener bouwen (casemanager)

Juridisch Adviseur Toezicht en Handhaving

JS Consultancy in opdracht van Werkorganisatie BUCH
Juridisch Adviseur Toezicht en Handhaving

Binnenstedelijk

Vooral bouwinitiatieven gericht op het verdichten van het woningaanbod, dus binnenstedelijk bouwen, lopen vaak tegen problemen aan. Extra woningen in een wijk zorgen ervoor dat de parkeernormen worden overschreden. 'Hoog op de lijst met belemmeringen staat parkeren. Preciezer gesteld: hoge parkeernormen en daaruit volgende hoge parkeereisen, staan alle vormen van verdichting in de weg', aldus de onderzoekers.

CROW

Hoewel gemeenten parkeerbeleid voeren om ervoor te zorgen dat er voldoende ruimte is voor alle bewoners en hun voertuigen, blijkt dat beleid in de praktijk regelmatig niet afgestemd op de werkelijke situatie. gemeenten maken gebruik van de parkeer-kengetallen van het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond- Water- en wegenbouw en de Verkeerstechniek (CROW). Vervolgens stellen ze zelf een parkeernorm vast. 

Aanbevelingen

Platform31 komt daarom met aanbevelingen voor slimmer parkeerbeleid, dat minder belemmerend is voor woningbouw. Zo stellen de onderzoekers dat gemeenten beter uit kunnen gaan van de feitelijke situatie: vul de CROW-normen aan met eigen tellingen van daadwerkelijk autobezit. Daarnaast pleiten de onderzoekers voor initiatieven als deelauto's, en het slimmer inrichten van de openbare ruimte.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

T. Simpelmans
Net alsof die CROW normen komen uit de lucht komen vallen. Als men een miljoen huizen erbij wil proppen, dan zal men gewoon realistische uitgangspunten moeten nemen. Wat onder andere wil zeggen dat het wegennet mee moet groeien. Of gelooft iemand serieus dat het miljoen extra huishoudens straks allemaal met de deelbakfiets naar hun werk gaat? Ik zie nu overal plannetjes met idioot lage parkeernormen, maar degenen die die plannetjes verzinnen, hebben allemaal een auto. Ook de mensen van Platform31!
R. D.
Als er nou voor een keer eens niet ook bezuinigd werd op het openbaar vervoer dan zou dat ook daadwerkelijk een alternatief kunnen vormen voor de auto. Nu is het OV naast te duur ook nog eens steeds schraler hier in de periferie.
Advertentie