Strikte parkeernormen hinderen woningbouw
Gemeenten zouden flexibelere parkeernormen moeten hanteren, die meer gebaseerd zijn op daadwerkelijk autobezit, aldus Platform31.

Gemeenten maken op dit moment onvoldoende gebruik van de vrijheid die zij hebben bij het vaststellen van lokaal parkeerbeleid. Dat leidt ertoe dat parkeernormen bouwplannen soms vertragen of zelfs blokkeren. Dat blijkt uit onderzoek door Platform31.
Binnenstedelijk
Vooral bouwinitiatieven gericht op het verdichten van het woningaanbod, dus binnenstedelijk bouwen, lopen vaak tegen problemen aan. Extra woningen in een wijk zorgen ervoor dat de parkeernormen worden overschreden. 'Hoog op de lijst met belemmeringen staat parkeren. Preciezer gesteld: hoge parkeernormen en daaruit volgende hoge parkeereisen, staan alle vormen van verdichting in de weg', aldus de onderzoekers.
CROW
Hoewel gemeenten parkeerbeleid voeren om ervoor te zorgen dat er voldoende ruimte is voor alle bewoners en hun voertuigen, blijkt dat beleid in de praktijk regelmatig niet afgestemd op de werkelijke situatie. gemeenten maken gebruik van de parkeer-kengetallen van het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond- Water- en wegenbouw en de Verkeerstechniek (CROW). Vervolgens stellen ze zelf een parkeernorm vast.
Aanbevelingen
Platform31 komt daarom met aanbevelingen voor slimmer parkeerbeleid, dat minder belemmerend is voor woningbouw. Zo stellen de onderzoekers dat gemeenten beter uit kunnen gaan van de feitelijke situatie: vul de CROW-normen aan met eigen tellingen van daadwerkelijk autobezit. Daarnaast pleiten de onderzoekers voor initiatieven als deelauto's, en het slimmer inrichten van de openbare ruimte.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.