Overslaan en naar de inhoud gaan

Maaslijn alweer tientallen miljoenen duurder

De verdubbeling en elektrificatie van de Maaslijn, de spoorweg tussen Nijmegen en Roermond, wordt alweer tientallen miljoenen duurder dan…

De verdubbeling en elektrificatie van de Maaslijn, de spoorweg tussen Nijmegen en Roermond, wordt alweer tientallen miljoenen duurder dan eerder geraamd. Volgens ProRail komt dat door hogere bouwkosten. Die zouden het gevolg zijn van te laag geraamde kosten voor kunstwerken, kabels en leidingen, beveiligingsmaatregelen en extra risico’s. Er moeten dus scheppen geld bij, maakte de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus vrijdag bekend.

Kosten

Tot nog toe waren de kosten geraamd op ruim 212 miljoen euro. Van die kosten zou driekwart worden opgehoest door de provincies Limburg, Brabant en Gelderland, dat is zo’n 153 miljoen euro. De resterende 59,6 miljoen zou het Rijk op tafel leggen. Limburg wil dat de Maaslijn zoals afgesproken eind 2024 verbeterd is, zonder dat de regio daarvoor extra de beurs moet trekken, blijkt uit de brief van Mackus aan de staten.

 

Niet voor het eerst

Het is niet voor het eerst dat de ramingen te laag bleken. In april 2019 moesten Rijk en provincies al 60 miljoen extra in de pot duwen omdat de kosten de pan uitrezen. Aanvankelijk werden de kosten op bijna 155 miljoen euro geraamd. Maar dat bedrag liep in april vorig jaar op naar 212 miljoen. (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans

Leuke kop boven dit artikel. Als we nog even wachten wordt ie honderden miljoenen en daarna misschien wel miljarden euro's duurder. Way to go!

Op 5 december 2020, 21:05
Henk Donkers

Ik erger me altijd aan de losse opmerking "te laag geraamd". Wat is dat voor flauwekul?. Doen we dat nu voor het eerst en moeten we nog ontdekken hoe een raming gemaakt wordt?
Als politiek mag je toch de eis stellen dat de informatie waarop het besluit genomen wordt ook echt klopt.
De wetenschap is in deze dagen erg op zoek naar maatschappelijk vertrouwen in de uitkomsten van wetenschap. En terecht lijkt mij. Dan kun je er toch niet mee weg komen dat je tientallen procenten "te laag geraamd hebt". Hoe wordt hier intern naar gekeken?
Het zou wel eens kunnen dat dit bewust gedaan is om de klus te krijgen en dan pas na het No return de echte kosten te presenteren. Laakbaar.

Op 7 december 2020, 09:51
a. verbaas

Henk Donkers wijst in zijn commentaar op opzet van de overschrijding. Natuurlijk is dat opzet. Maar het spel dat hij veronderstelt is volstrekt anders. En het heet: “hoe naaien we onze eigen Limburgse inwoners in het pak als we hun de IJzeren Rijn door de strot moeten jagen”. De ingrediënten zijn als volgt. De Belgen claimen deze verbinding naar het Ruhrgebied en dwars door Limburg al jaren. De voorkeursvariant is door de Belgen en de Duitsers bepaald op een tracé dat via de Maaslijn van Roermond naar Venlo loopt en dan Duitsland ingaat via de te verdubbelen lijn naar Viersen en vervolgens Duisburg. Onze regering wil wel, maar de Limburgse gedeputeerde Mackus moet Limburg masseren. Dus ProRail reikt hem met de kostenstijging van de Maaslijn een provocatie aan waar hij gespeeld boos op reageert. Mackus’ partij- en provinciegenoot Amouch heeft inmiddels via een motie een Belgisch-Duitse- Nederlandse spoortop geregeld nog voor de verkiezingen van volgend jaar. Dan gaat die hele Maaslijn onderdeel worden van de financiering van de IJzeren Rijn via Venlo. Co-financiering van 50% is allang in het Europese parlement geregeld. Pff, dan hebben we dekking. Laten we het doen. Iedereen blij. En de Limburgse inwoners die niets gevraagd is zullen over een aantal jaren de echte lasten ervaren. Als het point of return al jaren daarvoor geregeld is, zoals hier boven beschreven, zullen er een paar voor de vorm bozig reageren. Maar och, dat hoort er bij. Tot slot: dat het journaille van De Limburger, zo vol over hun eigen scherpte, dat nou niet in de gaten heeft. Ook dat hoort er bij.

Op 7 december 2020, 11:17
Paul

@Oehlen, dat is politiek...
Overigens prorail kan niet ramen, zij laten een zo goed mogelijk netwerk aanleggen, kosten zijn tenslotte voor een ander.
Het Kamperlijntje bijvoorbeeld, ondergrond verkeerd ingeschat...wie draagt de kosten (gevolgen daargelaten)

Op 8 december 2020, 11:22
a. verbaas

Beste @P. Jij noemt “een hele provincie in het pak naaien” politiek? Ik zou mijn analyse eerder pre-journalistiek en pre-politiek willen noemen. Politiek is het pas als ze wakker worden.
Overigens is het goedkoop om ProRail te verdenken dat ze niet goed kunnen ramen. Eerder is het zo dat opdrachtgevers doorgaans hun eigen opdrachtverstrekking niet goed kunnen of wensen te lezen als ze de calculaties interpreteren.

Op 9 december 2020, 09:11
Jules Vismale

Laten ze alsjeblieft die Maaslijn elektrificeren en voor meer dan 80% dubbelsporig maken! En het bedrag dat ze hiervoor kunnen uitgeven stelt maar heel weinig voor vergeleken met druk bereden intercity-spoorlijnen die al kapitalen kosten aan onderhoudt!

Op 25 december 2020, 17:11

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in