Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Overijssel laat duizenden banen liggen'

Het adviesorgaan ziet geen samenhang in de investeringen van de provincie Overijssel in logistiek. Multimodale overslagpunten van spoor en water zouden duizenden banen kunnen opleveren.

15 maart 2013

De provincie Overijssel zou duizenden banen kunnen creëren als zij de transportsector meer ondersteunt en goederenstromen door Overijssel gaat “aftappen”.

Samenhang in investeringen infrastructuur ontbreekt
Dat stelt de SER Overijssel in een advies aan de provincie over logistiek. Jaarlijks wordt door de provincie 85,8 miljoen ton goederen vervoerd. 44 procent van dat vervoer stopt niet in Overijssel. Van het goederentreinverkeer is dat zelfs 91 procent. Om meer logistieke bedrijven te trekken moet Overijssel een samenhangende visie op de lange termijn ontwikkelen, vindt de SER. ‘De provincie is buitengewoon constructief in het investeren in infrastructuur, zoals in de A1 en de N35’, aldus SER-voorzitter Albertjan Peters. ‘Maar we missen visie, de samenhang met investeringen in bedrijventerreinen en innovatieve strategieën ontbreekt. Als je een “hub”, zoals Venlo wilt worden, zul je samenhangend beleid moeten voeren.’

Kansen op duizenden banen
Peters ziet een goede spoorverbinding naar een containerterminal gesmoord worden doordat het provinciale bestuur zich laat leiden door de publieke opinie die geen overlast wil van meer goederentreinen. ‘Eenvoudig gezegd: dan wordt er dus ook niet meer over nagedacht. Maar meer goederentreinen betekent ook minder vrachtwagens over de weg. Je kunt kijken naar draagvlak, maar een ander aspect is de economische ontwikkeling en de mogelijkheden om banen te scheppen voor de onderkant van de arbeidsmarkt.’ Zwolle doet het goed met kennisintensieve bedrijvigheid, vertelt Peters. ‘Twente is lastiger, maar daar zijn goede mogelijkheden. In Almelo heeft Timberland haar Europese distributiecentrum neergezet, wat honderden arbeidsplaatsen opleverde. Dat is heel belangrijk. Als je als provincie verder geen visie ontwikkelt, mis je kansen op duizenden banen.’

Waarde toevoegen aan halfproducten
In Overijssel zouden innovatieve bedrijven waarde kunnen toevoegen aan halffabricaten die vanuit Rotterdam worden vervoerd. Dat zorgt voor werkgelegenheid en groei. ‘Hengelo heeft de grootste binnenhaven van Nederland. Daar kunnen in de containerterminal halfproducten worden geassembleerd of gecombineerd in locaties rond de terminal door bedrijven met hopogwaardige kennis en nieuwe technologieën. Er zal veel werk op vmbo-niveau ontstaan, zoals inpakwerk en montage.’ Deskundigen denken dat het afleiden van werk van het spoorverkeer kan leiden tot combinaties met water en spoor: multimodale overslagpunten, zoals een spoorterminal. ‘Bedrijven moeten kunnen variëren met die verschillende vervoersmogelijkheden.’  

Gerichter investeren
In het advies noemt de SER geen bedragen die de provincie zou moeten investeren in logistiek. ‘Eerst moet er een visie komen, maar daaruit zou wel weer een investeringsplan kunnen komen. Onze zorg ligt hier minder. De provincie heeft nog genoeg opbrengsten uit de verkoop van de energiemaatschappijen en investeert fors, maar het kan gerichter en meer op werkgelegenheid.’

Luchthaven Twente past ook binnen benadering
Ook een luchthaven Twente past bij de prioritaire multimodale benadering, staat in het advies. Een regionale luchthaven zou niet moeten worden gebruikt voor chartervluchten, maar bijvoorbeeld voor een groot onderhoudscentrum, een idee dat eerder is geopperd. ‘Een luchthaven kun je niet missen in deze visie. Dat zou ook een luchthaven in Osnabrück of Lelystad kunnen zijn, maar mijn voorkeur gaat uit naar de luchthaven Twente. In Eelde hebben ze laatst gekozen voor baanverlenging. Op Twente is die er al. Daar kunnen bedrijven bezig met montagewerk van apparatuur of nanotechnologie.’ De provinciale politiek zal deze afwegingen moeten maken. ‘Transport door de lucht moet je niet buitensluiten.’

De eerstvolgende Statenvergadering in Overijssel is op 17 april.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Henk Daalder / Windenergie mediator
De SER, wie zijn dat eigenlijk? Dat zijn vooral de grote werkgevers belangen. Wientjes CS van de luie grote bedrijven vraagt de gemeenschap: betaal onze investeringen dat is goedkoper voor ons, luie bedrijven"



Ik vertrouw de SER niet meer, ze zijn ook met een energie akkoord bezig, maar negeren daarbij de belangen van burgers, die nu net het meest betalen.



http://www.duurzamebrabanders.nl/blog/2013/03/ik …



De provincie kan veel beter haar eigen burgers helpen met samen investeren van burgers te faciliteren. Dan blijft de opbrengst van de investeringen in de gemeenschap.



Bijvoorbeeld bij windparken, als elk gezin een stukje windpark koopt, dan blijft het voordeel in Overijssel, ipv dat het wegvloeit naar het buitenlandse hoofdkantoor van Essent



Of bij het energie neutraal maken van woningen. Bouwvakkers hebben weer werk, en de eigenaren/bewoners een lagere energie rekening.



Help je eigen burgers zich organiseren en hou op die manier het geld in de eigen economie. De goede bedrijven regeren dan ook op de toenemende vraag.

De luie vragen de overheid om investeringen

JHAGM Sneuf vanm Toetellaere / Herder BD
Na 40 jaar is de verbinding RW 34 Zwolle -Hardenberg een jaagpaadje voor een bejaard trekpaard geworden.Mr Dr LA van Splunder kwam toen al terug uit Zwolle met de toezegging van opwaardering naar A status compleet met kunstwerken. Die laatste liggen er: om de klip-klap remmen voor de volgende hindernis. Een steeplechase loper is minder problemen tegengekomen op de 10 km Steeple....O ja, bedenk eens wat een brandstof en tijdverlies al die rotondes kostten...
Hannes Haganum / kritisch lezer
Dan moet de bevolking ook niet zo krampachtig reageren op de aanleg van een spoorlijn. Treinververvoer kan door innovatieve maatregelen aan het goederenmaterieel veel stiller worden. Bovendien zijn spoorlijnen ecologisch veel beter inpasbaar in het landschap dan autosnelwegen. Alleen moet het megalomane ProRail geen Berlijnse muren in het landschap gaan bouwen zoals bij de Betuwe Goederenroute. Dieren kunnen uitstekend een spoorbaan oversteken. Geen probleem.
Niek / jurist
Ik zou blij zijn met een provinciebestuur dat "luistert" naar zijn burgers in plaats van naar megalomane diknekken voor wie alleen economische groei in het algemeen en de eigen portemonnee in het bijzonder, telt. Vaak worden dit soort projecten er keihard doorgedrukt en zitten omwonenden vervolgens met de gebakken peren. Dat zijn onder meer ziekmakende overlast, overheden die niet optreden tegen (permanente) overtredingen, exploitanten die klagers zwart maken. En dan zit je ook nog met een onverkoopbaar huis. Het enige waar ik het mee eens ben is dat het Rijk, provincies en gemeenten, meer moeten doen aan een goede ruimtelijke ordening en een keiharde handhaving van overlast door stof, stank, lawaai, trilling en andere ongein.
Advertentie