of 59345 LinkedIn

Hefbruggen blijven hoofdpijndossier

De Boskoopse hefbrug werd twee weken geleden vanwege constructieve onveiligheid direct afgesloten. De hefbruggen in de Gouwe vormen een hoofdpijndossier voor de provincie Zuid-Holland. Hoe vervang je een monument?

De Boskoopse hefbrug werd twee weken geleden vanwege constructieve onveiligheid direct afgesloten. De hefbruggen in de Gouwe vormen een hoofdpijndossier voor de provincie Zuid-Holland. Hoe vervang je een monument?

Heftorens

Op een druilerige maandagochtend is in het centrum van Boskoop het geklonk van staal op staal duidelijk hoorbaar. Hoogwerkers zijn dertig meter boven de grond, hoog boven de bebouwing van het dorp, bezig met het maken van verstevigingen in de stalen heftorens. De centrale as van het dorp is afgesloten voor alle wegverkeer. Alleen voetgangers en fietsers kunnen via een noodponton de Gouwe oversteken van de ene kant van het dorp naar de andere.

 

Chagrijn

Veel  belangstellenden blijven even staan om het trapezewerk van de medewerkers van brugbouwer Hollandia te bekijken. De Gouwe oversteken doen veel minder. Tot chagrijn van de lokale ondernemers in het centrum aan de overkant die hun klandizie flink zien teruglopen. De bakker heeft naar schatting ‘minder dan de helft’ van de normale bezoekers op een maandag. Bij de slager verderop is het niet veel beter.

 

Iconen

De Boskoopse brug ligt tussen twee soortgelijke hefbruggen in de Gouwe, in Alphen aan den Rijn en Waddinxveen. De tachtig jaar oude bruggen zijn iconen in het vlakke polderlandschap tussen Gouda en Alphen, landmarks die de ligging van het dorp verraden, ver voordat de eerste huizen in zicht zijn. Het zijn rijksmonumenten, maar voor veel forensen, logistieke bedrijven en de scheepvaart vooral een bron van ergernis. Zelfs als ze hun werk doen: de trage manieren van opening, door het brugdek ver omhoog te tillen om vrachtschepen door te laten, zorgt voor files bij het wegverkeer. Ook schippers mopperen over de lange wachttijden.

 

Storingen

De bruggen hebben een lange geschiedenis van storingen, schades en langdurige hersteloperaties.
De brug in Boskoop werd aangevaren in 2015, nadat de brugwachter de brug niet op tijd omhoog kon doen; een fietser was door het rode licht gereden. Een half jaar later voer een duwboot met ponton door de brug in Waddinxveen: een spudpaal raakte ‘het val’, het beweegbare deel van de brug, dat vervolgens elders gerepareerd moest worden. De verbinding was maanden afgesloten.

 

Verstevigingen

De gemeenten langs de Gouwe, Waddinxveen en Alphen aan den Rijn (waar ook Boskoop onder valt), willen al jaren dat er actie wordt ondernomen om de situatie te verbeteren. Maar de bruggen zijn eigendom van de provincie Zuid-Holland. En de verantwoordelijk gedeputeerde, Floor Vermeulen (verkeer en vervoer, VVD) moest begin deze maand opnieuw slecht nieuws brengen. Bij een inspectie bleek dat er in de constructie niet genoeg verstevigingen zijn aangebracht toen in de jaren negentig extra fietspaden aan het brugdek zijn toegevoegd. De brug werd ­direct onveilig verklaard. Vermeulen is zich ‘rotgeschrokken’, erkende hij op een persconferentie. Hoe lang de afsluiting gaat duren is niet duidelijk.

 

Lees het hele artikel in Binnenlands Bestuur nr. 20 van deze week (inlog)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Spijker (n.v.t.) op
Waardevolle monumenten vervang je niet, die restaureer je! Ze zorgen voor sfeer en bevorderen het toerisme in je dorp of stad.
Door voormaligboskoper (amb te naar) op
Gewoon afbreken die hap. Alleen die van Alphen aan den RIjn laten staan want die heeft nauwelijks verkeersfunctie meer. Eén brug is voldoende voor historisch bewaren. Overige twee bruggen gewoon vervangen door bij-de-tijd-bruggen die berekend zijn op het hedendaagse verkeer.