of 59295 LinkedIn

Files om Amsterdam met de helft gedaald

Rond Amsterdam, Rotterdam en Utrecht stonden er minder files en is de filezwaarte de laatste 6 jaar met de helft gedaald. De filedruk bij Eindhoven nam wel toe.
3 reacties

In de regio Amsterdam zijn er dit jaar flink minder files en is de filezwaarte de laatste 6 jaar met de helft gedaald. De ANWB zegt dat het komt door meer wegen, bruggen en viaducten en de economische ontwikkelingen.

Utrecht en Rotterdam
Ook in andere regio's daalde de filezwaarte, maar minder hard dan in Amsterdam en omgeving. Vooral in de omgeving van Utrecht (extra rijstroken A12) en Rotterdam was het minder druk. Alleen op de A15 Europoort richting Ridderkerk en de A20 Hoek van Holland richting Gouda stond het verkeer rondom Rotterdam meer vast dan vorig jaar.

Extra rijstroken
Landelijk gemeten daalde de filezwaarte het afgelopen jaar met 40 procent. Extra rijstroken hebben ervoor gezorgd dat knelpunten zijn verdwenen, maar er ontstonden ook weer nieuwe. De opvallendste wijziging in de top 10 van knelpunten is dat de A4 (Amsterdam-Den Haag) is verdwenen. Vorig jaar stond de dagelijkse file tussen Roelofarendsveen en Hoogmade nog op nummer 1.

Eindhoven
Sinds 1 april kan het verkeer daar in beide richtingen over drie in plaats van twee rijstroken. De A50 Arnhem - Eindhoven tussen de knooppunten Grijsoord en Ewijk staat met afstand op de eerste plaats. Het aantal files nam daar dit jaar zelfs toe.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Rogier (verkeerskundige) op
Alfred weet de belangrijkste reden niet te noemen, en dat is uiteraard de economische tegenwind. Dat in combinatie met het gereed komen van extra capaciteit op filegevoelige trajecten heeft de filedruk fors gedrukt. De ANWB geeft hierover gewoon objectieve informatie.

Verder worden er in NL geen wegen gesubsidieerd, die worden bekostigd door de autobelastingen. Autorijdend NL subsidieert juist OV en fietsers. Autorijden is idd veel te duur, want de resterende ca. 10 mld aan opbrengsten vloeit naar de algemene middelen.

Km-heffing was idd een pijnlijke vergissing van de ANWB. Een pluspuntje van de crisis is dat dat megalomane idee van een technocratisch systeem in ultima forma in de prullenmand is verdwenen.
Door Alfred op
Goh, zou het niets te maken hebben met mider autoverkeer omdat jongeren de auto laten staan, omdat die veel te duur is? Zou het niets te maken hebben met dat mensen vaker thuiswerken? Zou het niets te maken hebben met dat de beroepsbevolking al sinds een paar jaar afneemt vanwege de vergrijzing van ongeveer 2% per jaar?

Komt dit bericht van een autolobbyclub, die fietsers is vergeten? Komt dit bericht van een club die 3 maanden geleden nog beweerde in het Automuseum in Wassenaar, dat de automobiliteit met 50% ging toenemen de komende 10 jaar en daarom nog veel meer wegen moesten worden gesubsidieerd? Dan zou er nu toch juist een groei zijn van autoverkeer, maar dat is er niet.

Het staat er ook goed...... Het is minder druk op de wegen.... Wedden dat iedereen daarover heen leest?

Al met al een tamelijk misleidend bericht van een club die je regelmatig met een korreltje zout moet nemen en nog niet zolang geleden fel voorstander was van rekeningrijden. Maar dat is al ras in de vergetelheid geraakt.....
Door A. Willemsen op
Zo de problemen zijn opgelost in het westen , nu de rest van het land. Kijk bv naar de regio Arnhem-Nijmegen. Trek die A15 door en stap van het onzalige idee van tolheffing af. Er zijn toch miljarden ontvangen van Nuon die dankzij schatkistbankieren niks meer opleveren. Investeer die nu dan maar meteen.