of 63561 LinkedIn

'Duizenden woningen erbij door ander gebruik Schiphol'

Door Schiphol anders te gebruiken en in capaciteit terug te brengen, kunnen duizenden woningen in de regio extra gebouwd worden. Zo levert het sluiten van de Zwanenburg- en Aalsmeerbaan naar schatting ruimte op voor 50.000 tot 120.000 woningen, stellen Milieudefensie en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland (MNH) op basis van nieuw onderzoek.
3 reacties

Door Schiphol anders te gebruiken en in capaciteit terug te brengen, kunnen duizenden woningen in de regio extra gebouwd worden. Zo levert het sluiten van de Zwanenburg- en Aalsmeerbaan naar schatting ruimte op voor 50.000 tot 120.000 woningen, stellen Milieudefensie en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland (MNH) op basis van nieuw onderzoek.

'Meer wonen, minder vliegen'

De twee organisaties hebben luchtvaartadviseur To70 opdracht gegeven om een studie naar potentiële woningbouw rondom Schiphol uit te voeren. De luchthaven is volgens MNH en Milieudefensie namelijk 'een grote sta-in-de-weg' voor nieuwbouw vanwege geluidsnormen die anders overschreden worden. 'Door een ander gebruik van Schiphol is het mogelijk de geluidsbelasting in elf gebieden rondom de luchthaven flink terug te dringen. Dat geeft mogelijkheden voor nieuwbouw, broodnodig voor het verminderen van het woningtekort in de regio', zegt directeur Sijas Akkerman van MNH. 'Wel heeft dat consequenties voor het aantal vluchten op Schiphol. Daarom roepen wij het nieuwe kabinet op om te kiezen voor meer wonen en minder vliegen.'

Nachtsluiting

To70 heeft verschillende maatregelen bij Schiphol onderzocht. Volgens de onderzoekers kunnen in potentie tussen 70.000 en 150.000 extra woningen gebouwd worden. Naast het sluiten van start- en landingsbanen, wordt bijvoorbeeld ook met het omleggen van vliegroutes, een nachtsluiting en het vernieuwen van de vloot met stillere toestellen ruimte gecreëerd voor huizen.

Minder vluchten

Voor de meest verregaande maatregelen betekent dat wel 160.000 minder vluchten per jaar op Schiphol, stellen Milieudefensie en MNH op basis van het rapport. Ter vergelijking: vóór de coronacrisis zat de luchthaven bijna tegen de grens aan van maximum 500.000 vliegbewegingen per jaar. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door jonge ambtenaar op
Hmmm, oppassen dat ze zichzelf en de natuur hiermee niet in de voet schieten. Afschalen van vluchten op Schiphol is het perfecte excuus om Almere open te gooien en daarmee de rust van de Veluwe te verstoren als gevolg.

En dan kun je er donder op zeggen dat over 10 jaar de afspraken rondom het aantal vluchten op Schiphol toch weer worden opgerekt naar 500.000+. De A2 heeft al aangetoond dat afspraken ten gunste van de natuur of geluidsoverlast maar tijdelijk houdbaar en snel vergeten zijn.
Door Rellie (Terschellinger) op
Geweldige oplossing. Hoeven er in Noord-Nederland ook geen 150.000 woningen worden gebouwd en een geldverslindende hoge snelheidslijn worden aangelegd. Chapeau, win-win!
Door P.Pluim op
De beste oplossing voor de mensheid is: Sluit Schiphol voor passagiersvliegtuigen en sta alleen een quotum voor geluidsarme vrachtvliegtuigen toe. Vakantiegangers en zakenmensen kunnen met de trein naar vliegvelden in de regio of net over de grens in de buurlanden. Overigens, vliegveld Lelystad moet definitief verdwijnen.