Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Cramer verdedigt Nationaal Landschap onvoldoende'

Minister Cramer van VROM verdedigt te weinig en te passief het Nationaal Landschap. Cramer gaat er onterecht vanuit dat de provincie Friesland de Centrale As, een vierbaansweg tussen Dokkum en Drachten-, goed kan ‘inpassen’ in Nationaal Landschap De Noordelijke Wouden. Dat stellen milieuorganisaties als Milieudefensie en Natuurmonumenten. De minister heeft weliswaar twijfel over het tracé, maar acht zich gehouden aan toezeggingen van haar voorgangers aan de provincie.

22 januari 2010

Nationaal belang
Milieudefensie en Natuurmonumenten stellen net als diverse Friese milieuclubs dat het beleid van Cramer op papier veel meer bescherming biedt dan in de praktijk. Dat blijkt volgens hen uit de afwachtende houding van Cramer rond de geplande aanleg van Centrale As dwars door Nationaal Landschap De Noordelijke Wouden. ‘Zowel in de Nota Ruimte als in de Nota Mobiliteit staat, dat in nationale landschappen geen nieuwe grootschalige infrastructurele projecten zijn toegestaan, tenzij wordt aangetoond dat deze ingrepen redelijkerwijs vanwege een groot nationaal belang onvermijdelijk zijn,’ zegt Milieudefensie. De milieuorganisaties bestempelen de aanleg van de Centrale As als een groot infrastructureel project, maar volgens hen is die aanleg niet van groot nationaal belang en evenmin onvermijdelijk.

 

Overbodig
 ‘Onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen heeft aangetoond dat de nieuwe vierbaanssnelweg niet tot een grote economische sprong in het Noorden leidt,’ zegt advocaat Kamsma, die de milieuclubs juridisch bijstaat. ‘Bovendien heeft onderzoek van TNO uitgewezen dat een alternatief tracé, dat veel minder het Nationaal Landschap De Noordelijke Wouden aantast, prima voldoet.’ Kamsma begrijpt dan ook niet dat minister Cramer niet duidelijker aan de provincie maakt dat het Nationaal Landschap beschermt moet worden.

 

Betrouwbaar bestuur
Het ministerie van VROM zegt dat de minister er ‘vooralsnog vanuit gaat’ dat de provincie Friesland voldoende rekening met het Nationaal Landschap zal houden. ‘Dat is ook een kwestie van betrouwbaar collegiaal bestuur, want voorgangers van de minister hebben hun medewerking toegezegd aan de provincie Friesland voor die weg, dan kan je daar niet opeens op terugkomen, ook als er wel twijfel bestaat of je dat nou moet willen op die plek,’ zegt een woordvoerder van VROM. Volgens hem heeft het Atelier van de Rijksbouwmeester verschillende concrete adviezen gegeven waarmee de provincie het tracé beter kan inpassen in het beschermde gebied. De provincie Friesland wil zelf geen commentaar geven en verwijst in deze zaak door naar VROM. Maar of de provincie de adviezen van de Rijksbouwmeester ter hand heeft genomen kan de woordvoerder van VROM niet zeggen omdat het ministerie het inpassingsplan nog niet heeft bestudeerd.

 

Inspraak
De provincie Friesland heeft het inpassingsplan zes weken ter inspraak gelegd, tot 23 februari. De milieuclubs hopen dat ook de minister voor sluiting van die inspraakperiode haar zienswijze geeft. ‘Als zij dan duidelijk en krachtig opkomt voor bescherming van het Nationaal Landschap, dan kan dat ons protest tegen aantasting daarvan ondersteunen,’ zegt Kamsma namens de milieuclubs.

 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

reitsma, e / onderwijsleerkracht
deze gebieden zijn te kwetsbaar om zomaar een snelweg er door heen te leiden;
volg liever de spoorweg is er reeds is en de plannen tot uitbreiding daarvan die er geweest zijn; de natuur heeft zich reeds daaraan aangepast;
nu is nog in deze gebieden te zien hoe een en ander enbij lag vanaf het graven van het kolonelsdiep: allerhande kleine paden en paadjes zijn er nog , die goe voor het toerisme kunnen dienen:
ook het toerisme is een economische factor!!
tevens: de wouden betekenen ook altijd nog een taalverschil tussen de woudse spraak en het kleise spraak in het fries: dat mag best vanuit de ligging van de gebieden naar voren komen;
ook: apart dat er nu wel ineens zoveel geld is voor deze vierbaansweg, terwijl er voor voorgaande plannen geen geld was: wat is hier de politiek achter??

Elies Reirsma
Advertentie