Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Nieuwe grote woninglocaties aangewezen, voor na 2030

Bovendien worden de woondeals uitgebreid met 54.536 extra huizen.

06 juni 2024
Een wijk in aanbouw in Waddinxveen, begin juni.
Een wijk in aanbouw in Waddinxveen, begin juni.ANP

In het Hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitie staat dat zo snel mogelijk nieuwe locaties moeten worden aangewezen voor grootschalige woningbouw. Demissionair minister Hugo de Jonge van Binnenlandse Zaken stuurde woensdag precies zo'n lijst met nieuwe woningbouwlocaties naar de Tweede Kamer. Daarmee illustreert hij hoezeer het komende kabinet het huidige woningbouwbeleid zal voortzetten.

Projectleider gebiedsontwikkeling | Publieke Sector | Landelijk | BMC

BMC
Projectleider gebiedsontwikkeling | Publieke Sector | Landelijk | BMC

Ervaren Klantmanager WMO | Zuid Holland | 32-36 uur

BMC
Ervaren Klantmanager WMO | Zuid Holland | 32-36 uur

Het gaat om een gezamenlijke quick scan van de ministeries van Binnenlandse Zaken, Economische Zaken, en Infrastructuur & Waterstaat, bijgestaan door adviesbureau APPM. De analyse is, volgens de schrijvers van het rapport, bedoeld ‘voor de formatietafel’. Een uitvoeringstoets is nog niet gedaan. Het gaat om een totaal van potentieel 175.000 nieuwe woningen, verdeeld over 33 gemeenten. Elk woningbouwproject telt minstens 3000 nieuwbouwhuizen.

Een kaart van mogelijke grootschalige bouwlocaties voor na 2030.

De kaart hierboven komt uit de genoemde quick scan. De selectie is gemaakt op basis van criteria rond woonaantrekkelijkheid, de verwachte lokale druk op de woningmarkt, de bereikbaarheid, de kracht van de regionale economie, de overstromingsrisico's, bodemdaling en drinkwaterbeschikbaarheid.

De Randstad

Ook na 2030 is grootschalig doorbouwen in de Randstad een voor de hand liggende gedachte, schrijven de opstellers van het rapport. Dat heeft volgens hen te maken met de woningbouwplannen in die regio, de woonaantrekkelijkheid en de voortdurende druk op de woningmarkt. Maar de onderzoekers hebben ook gekeken naar het noorden, oosten en zuiden van het land, en kwamen uit bij de Brabantse Stedenrij; de Stedendriehoek van Apeldoorn, Deventer en Zutphen; Twente; de delen van Limburg vlakbij intercity-treinstations; de regio Groningen-Assen samen met Emmen; en de Friese steden, waaronder vooral Leeuwarden.

Snelweg en trein 

Wat bereikbaarheid betreft, zijn de snelwegen A1 (van Amsterdam naar de Duitse grens bij Enschede), de A2 (Amsterdam naar Maastricht) en A4 (Amsterdam naar Roosendaal) van groot belang bij het denken over grootschalige woningbouw. Voor de Friese steden en Groningen-Assen kan de aanleg van de Lelylijn en Nedersaksenlijn, beiden treinverbindingen, bepalend zijn. Beide spoorlijnen gelden in het Hoofdlijnenakkoord als prioriteiten.

De huidige bouw

De nieuwe grote woningbouwlocaties worden een aanvulling voor ná 2030 op de huidige zeventien grootschalige woningbouwlocaties die het rijk ondersteunt. Deze oude gebieden, waar de bouw vaak net is gestart, bieden op papier ruimte voor 600.000 nieuwe woningen in 2040. De bouw van 26.000 hiervan is nu gestart. Op 31 december 2030 moeten de eerste 300.000 overeind staan. Het gaat om woningbouwprojecten in onder meer Groningen, Eindhoven, de Brabantse Stedenrij, Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Zwolle en Arnhem.

Samen dekken zij eenderde van de bijna één miljoen woningen die het vertrekkend kabinet in 2030 wil zien staan, gerekend vanaf 2022. De teller van alle nieuwe woningen sinds het begin van het nu demissionaire kabinet staat volgens minister De Jonge op 180.000. Dat schrijft hij woensdag in een tweede brief aan de Tweede Kamer. Het tempo moet in de nabije toekomst dus omhoog, vindt hij.

Suikerzoete nieuwbouw

Lees hier een reportage over onder meer de woningbouw op het Suikerunieterrein in de stad Groningen. Dit is één van de 17 grootschalige bouwprojecten. ‘Daar bij dat bramenbosje komt de bustunnel onder het spoor door’, wijst Bert Popken, concerndirecteur van de gemeente Groningen.

54.536 extra

Bovendien voldoen de huidige woondeals niet, die de minister de afgelopen jaren met verschillende woningbouwregio's sloot en zouden moeten uitlopen op zo'n 936.000 nieuwe woningen in uiterlijk 2030. Eind mei sprak de minister met provinciebestuurders af dat zij over nog eens 54.536 extra nieuwbouwwoningen in overleg gaan met de gemeenten die onder hen vallen.

De provincies krijgen dit jaar 10 miljoen euro extra hiervoor, schrijft de minister. In de Metropoolregio Eindhoven groeit de huidige woondeal zelfs met 17.000 nieuwbouwwoningen, omdat de chipsector er om huisvesting schreeuwt.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Bakker
Wat hebben de Staatscommissie demografie, het CPB gezegd? Wat zeggen demografen als Hein de Haas? Wat zegt Klaas Knot? Bouwen bouwen bouwen is symptoombestrijding. Het grote probleem is bevolkingsgroei doordat Nederland op loonkosten concurreert met de rest van Europa. De oorzaak is het flexibele arbeidsrecht. De eindeloze mogelijkheden voor uitzendbureaus om te ronselen in midden- en oost Europa. We trekken lage lonen arbeid naar ons land toe. De distributiecentra, slachterijen kassen etc. we zitten nu aan een miljoen arbeidsmigranten. Die komen hier allemaal met een ander doel en dat is een betere toekomst voor zichzelf. En dat is geen toekomst als orderpicker. Hier kunnen we niet mee doorgaan.
T. Simpelmans
Leuk, al die grote woningbouwlocaties in de oostelijke grensregio. Die kunnen vast goed concurreren met Duitsland, waar weliswaat alleen de benzineprijs een stuk lager ligt, evenals de boodschappenprijs en de huizenprijs en de prijs voor nieuwe auto'sen de prijs van nieuwe keukens dn de prijs vzn alles eigenlijk en de kinderbijslag fors hoger is en dd restaurants een stuk betaalbaarder.

En dan zie je meteen dat dat half miljard extra voor infrastructuur goed terecht komt! Bijvoorbeeld voor het doortrekken van de A15, waar RWS pas sinds 1963 mee bezig is. Ik heb er alle vertrouwen in dat die extra infrastructuur er wel ligt voor 2030.

Wel jammer dat de werkgelegenheid ergens anders zit natuurlijk, maar buiten de spits rij je binnen 2 uur van het gewilde Emmen naar de distributieloodsen rond Utrecht, dus daar zou ik het zeker niet van af laten hangen.

Een pluim voor BZK en Hugo is een genie!
Advertentie