ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Politiek moet nu leveren op de woningmarkt

Politiek moet nu leveren op de woningmarkt. Oproep aan formerende partijen op met één verhaal te komen.

08 juli 2021
persbericht-woningbouw.jpg

De NEPROM roept de formerende partijen op met één verhaal te komen, waarin het Rijk sterker op de uitvoering gaat sturen en hier in de komende 10 jaar substantieel meer overheidsgeld voor vrijmaakt.

Honderdduizenden Nederlanders hebben geen passende woonruimte. Dat veroorzaakt groot leed en wakkert de polarisatie in de samenleving aan. Op papier zijn de problemen binnen tien jaar opgelost, maar de praktijk is weerbarstig. Er is nu concrete actie nodig. Politieke partijen moeten over hun ideologische tegenstellingen heen stappen en de handen ineen slaan om de woningbouw binnen de stedelijke regio’s te versnellen. De NEPROM roept de formerende partijen op met één verhaal te komen, waarin het Rijk sterker op de uitvoering gaat sturen en hier in de komende 10 jaar substantieel meer overheidsgeld voor vrijmaakt.

 

Papier is geduldig Afgelopen week stuurde demissionair minister Ollongren een tweetal brieven naar de Tweede Kamer. Kort gezegd staat daar in dat er in Nederland voldoende plannen zijn voor bijna 1 miljoen nieuwe woningen in de komende 10 jaar, maar dat die woningen er alleen komen als daar de komende decennia miljarden euro’s voor worden vrijgemaakt. De brieven gingen vergezeld van een Nationale Woningbouwkaart met daarin honderden stippen die de geïnventariseerde woningbouwplannen per gemeente weergeven. In de 14 zogenoemde NOVI-gebieden, in de grote stedelijke agglomeraties in de Randstad en enkele daarbuiten, moeten 440.000 woningen komen tot 2040. Daarnaast staan er vele andere locaties op de kaart, onder andere in en bij de middelgrote steden, waar ruimte is voor circa 700.000 woningen voor 2030.   Geld voor infrastructuur en voor betaalbare woningen Voor de 14 NOVI-gebieden zijn grote financiële bijdragen nodig voor de aanleg van infrastructuur, vanwege de benodigde schaalsprong in het OV. Denk aan de verdubbeling van het spoornet en de aanleg van metro- en tramlijnen, maar ook wegontsluiting hoort daarbij. Ook op de andere locaties moet er fors overheidsgeld bij om de aanleg van infrastructuur te bekostigen, maar daar gaat om minder hoge bijdragen. Daarnaast zijn Rijksbijdragen nodig om voldoende sociale en middeldure huur- en koopwoning en te kunnen realiseren. Vooral bij de herontwikkeling van bestaand bebouwd gebied zijn er tekorten bij de ontwikkeling en de bouw van de woningen zelf en alles wat daar in het gebied voor nodig is. De uitkoop van bedrijven en langere procedures vanwege de grote belangen, maken deze locaties erg kostbaar.
Eén verhaal Desirée Uitzetter, voorzitter van de NEPROM: “Wij vinden dat het Rijk integraal moet kijken naar de woningbouwopgave in de 14 NOVI-gebieden en in de vele andere kleinschaliger woningbouwgebieden, voor de korte en de lange termijn. We verlangen hierbij meer realiteitszin.” Op papier mag de plancapaciteit voldoende lijken. In de praktijk achten wij de kans klein dat de plancapaciteit zich overal tijdig vertaalt in vergunningverlening en oplevering van woningen. Dit geldt met name bij complexe binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen, waar nog goed functionerende bedrijvigheid aanwezig is en ook grote investeringen in infrastructuur noodzakelijk zijn. Uitzetter: “Als projectontwikkelaars blijven wij volop investeren in het herstructureren, transformeren en verdichten van bestaand stedelijk gebied. Maar daarnaast is zorgvuldige woningbouw aan de randen van de steden onontkoombaar om meer snelheid te maken, betaalbaarder te bouwen en aan diverse woonwensen te kunnen voldoen. Het is nadrukkelijk én-én. En niet óf-óf.”
Sturing en prestatieafspraken Wij onderschrijven de noodzaak van het samen op laten gaan van woningbouw en aanleg van infrastructuur. Daar moet dan wel een verstandige uitvoeringsstrategie aan gekoppeld worden. Dat vergt van het Rijk meer inhoudelijke kennis, strakker sturen op output en prestatieafspraken maken met regio’s en steden op basis waarvan bijdragen worden geleverd. Uitzetter: “Nu is het moment. Het rijk moet de komende tien jaar substantieel meer investeren in de woningbouw binnen de stedelijke regio’s, zowel in bestaand bebouwd gebied als aansluitend daarop. Wij roepen de formerende partijen op om over hun ideologische tegenstellingen heen te stappen en hier samen werk van de maken.”   Download hier de OPROEP versnellen nieuwe woningbouwgebieden.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Alexander / Ruimtelijk inzicht
Bij maasvlakte 2 kan je een nieuwe maasvlakte 3 op spuiten



Waar je 2 steden en 3 dorpjes maakt

1 van de steden doe je het zelfde wat ze in Brugge (be) deden en de andere een mix van grachten en kanalen (20% bouwgebied 8% infrastructuur)



De rest van t land gebruik je

Om verplaatsing van boerderijen in t land die te dicht bij natuurgebieden zitten daar naar toe te verhuizen.(22%landbouw)



Nieuwe havens aan het noorden van maasvlakte 3 zodat ze altijd aan die zijde nautische industrie kunnen bedrijven(15%)



Natuurgebieden met meren en bos gebied(28%)



Plus bosgebieden voor houtproducten voor de industrie zodat we alles zelf onder controle houden en niet ergens in vere landen all het bos gaat omkappen (5%bomen voor hout industrie)



Er zijn vast nog meer wat er kan gebeuren en dat kan in de overige 2%
Ab / beleidsmedewerker
De inwoners van Nederland roepen het kabinet naast meer bouwen tevens op om de bevolkingsgroei van gemiddeld 100.000 personen per jaar tot op heden en de geprognosticeerde bevolkingsgroei van 100.000 personen per jaar tot 2035 een halt toe te roepen. Dit vanwege de leefbaarheid van het land, het behouden van de verzorgingsstaat en vanwege de negatieve gevolgen van bevolkingsgroei door immigratie voor de Staatsfinanciën.
Piet / Jeugdzorg
De landelijke vereniging van huisjesmelkers roept het kabinet op om de schaarste in stand te houden en de immigratie verder op te voeren.
Paul / projectleider
@Alexander, onhandig en duur. Er is ruimte te over in Nederland, maar geen visie en eenduidige richting. Neem bijvoorbeeld deze-gebaseerd op bestaande mogelijkheden. Agenderen, discussieren en aan eht werk https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/Nederland …







Paul / projectleider
@Alexander, onhandig en duur. Er is ruimte te over in Nederland, maar geen visie en eenduidige richting. Neem bijvoorbeeld deze-gebaseerd op bestaande mogelijkheden. Agenderen, discussieren en aan eht werk https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/Nederland …







Piet / Jeugdzorg
@p

Ruimte zat? Wat een drogredenering.
RechtsDoorZee
"POLITIEK MOET NU LEVEREN OP DE WONINGMARKT" De politiek kan maar beperkt iets doen aan dit probleem. De boodschap van dit lobbyclubje van projectontwikkelaars (NEPROM) is dus verkeerd gericht, want de problemen zijn voornamelijk terug te voeren op het gevoerde monetaire beleid van de centrale banken, last but not least de ECB. Het monetair beleid heeft een extreem prijsopdrijvend effect op woningpijzen en indirect ook de huren. Maar dat is natuurlijk "een ver van mijn bed show", waar de politiek geen invloed op kan uitoefenen. Dus fungeert de politiek als 'klaagmuur', waar alle ontevredenen hun beklag komen doen.



Een andere oorzaak, die zorgt voor een beslag op de ruimte is immigratie, maar dat is een algeheel taboe-onderwerp in de politiek, hoewel bijv. gunstige fiscale regelingen voor expats voor perverse prikkels zorgen.
F. Hakstro / Beleidsmedewerker
Vraag is wie al die woningen moet gaan bouwen. Als we daarvoor weer arbeidsmigranten moeten aantrekken, dan moeten we straks twee keer meer woningen bouwen dan gepland. Er zitten in dit land reeds ca. 700.000 arbeidsmigranten. Er zit een vliegwiel in ons economisch systeem die leidt tot steeds meer buitenlandse arbeidskrachten. Nu wordt ca. 60 % van de bevolkingstoename hierdoor veroorzaakt. Lage lonen arbeid, met name. En vaak ook slecht voor het milieu. De hele vleessector drijft er grotendeels op. Daarom is het zo merkwaardig dat mevrouw Kaag in de HJ Schoo lezing een lofzang uit op arbeidsmigratie. Merkwaardig voor een politicus van een partij die zo hamert op het milieu.