Schuren
‘Wij hebben als gemeente een groot buitengebied, met veel schuren waarvan het bouwjaar nog niet in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) staat,’ zegt Allin Peter Britstra van gemeente Olst-Wijhe. De Overijsselse gemeente heeft de WOZ-gegevens gebruikt om de BAG te vullen, maar van veel bijgebouwen zoals schuren, loodsen garages staan de gegevens niet of niet eenduidig in de WOZ-administratie. De gemeente heeft vaak wel informatie over die gebouwen, maar die informatie ligt zo versnipperd binnen de gemeentelijke organisatie dat het volgens de gemeente te veel moeite kost om het administratief te achterhalen.
Olst-Wijhe weet bouwjaar panden niet
De gemeente Olst-Wijhe stuurt een taxateur langs 2260 panden om het bouwjaar te achterhalen. Op 1 juli moeten alle panden binnen de…
Bouwdossiers
‘Omdat veel bouwdossiers nog gedigitaliseerd moeten worden, is het efficiënter om langs te gaan dan om de gegevens administratief uit te pluizen,’ zegt Britstra. ‘Een taxateursbureau dat ook voor ons werkt voor de WOZ, rekende ons voor dat het op deze manier, door naar die adressen toe te gaan, sneller gaat en dus goedkoper is.’
Tolerantiegrenzen
Volgens Britstra kan de taxateur veelal op zicht, vanaf de openbare weg het bouwjaar bepalen, op basis van bouwkundige aspecten als materiaalgebruik en ontwerp. De gemeente heeft geen specifieke afspraken gemaakt over de maximaal toegestane afwijking, zegt Britstra. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen VROM) hanteert echter tolerantiegrenzen rond het bouwjaar. Zo mag het bouwjaar van een gebouw dat na 1992 is gebouwd er 1 jaar naast zitten, tussen 1950-1991 twee jaar, en tussen 1800-1900 10 jaar. Volgens Pascal Bakker van het bureau Tog, dat de taxaties voor de gemeente uitvoert, komt er op termijn een ‘audit’ van alle gegevens uit de BAG. ‘En als er dan –of uit een eventuele steekproef- afwijkingen blijken, worden die gecorrigeerd.’
Luchtfoto’s
Dat een relatief kleine gemeente als Olst-Wijhe ruim 2200 gebouwen heeft die nog moeten worden gedateerd, komt volgens Bakker door de ‘vrij vervelende’ eisen van de BAG. ‘Elk tuinhuisje moet in de BAG worden opgenomen, dus ook vergunningvrije gebouwen.’ Om veranderingen in dat soort vergunningvrije gebouwen op te merken, maken volgens Bakker steeds meer gemeenten gebruik van luchtfoto’s. Daarnaast kunnen ambtenaren van de gemeentelijke diensten veranderingen vaak melden.
Vervelend
Bakker merkt op dat, zeker door de koppeling tussen WOZ en BAG uiteindelijk de geo-gegevens van bebouwing in veel gemeenten sterk vooruit zal gaan. ‘Daar is de BAG ook wel vrij vervelend over. Tuinhuisjes en zo. Heel moeizaam via WOZ, of vergunningvrij. Steeds vaker geemeenten over op luchtfoto’s, en mensen in het veld. Van allemaal gemeentelijke diensten.’
Toegestaan
De VNG zegt niet bekend te zijn met gemeenten die een fysieke inspectie laten doen om bouwjaren te achterhalen. ‘Maar het is toegestaan. De gemeente is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de gegevens, en is verder vrij hoe ze aan die gegevens komt – binnen de wet uiteraard.’
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Dit is een typisch voorbeeld van ongestuurde bureaucratie: niets en niemand wordt beter van het exact vastleggen van dit soort gegevens. Toch gebeurt het op grote schaal omdat er in de BAG-voorschriften en in de BAG-registratie diverse kenmerken gevuld moeten worden (oppervlak is ook zo'n voorbeeld). Basisregistraties zijn in aanzet prima, maar we maken ons zelf gek met al die overbodige voorschriften en procesdocumenten. Dit kan ook nooit de bedoeling zijn geweest van het idee achter basisregistraties.
De BAG schiet hier ver door richting: "hoe kunnen wij het niet gemakkelijker maken". Sterker nog; de overheid gaat het zichzelf hierdoor enorm moeilijk maken. De WOZ heeft er nauwelijks voordeel van want vrijwel elke gemeente berekent toch tevoren de te halen opbrengst en past vervolgens de tarieven aan op de taxaties. Wanneer gaan we in dit land weer eens simpel denken? De overheid maakt zich zo steeds impopulairder.
Voor gebouwen ts 1800 en 1900 een datum bepalen die binnen 10 jaar van de reële bouwdatum ligt - wat is het administratieve nut hiervan? Welk probleem wil men hiermee oplossen? Leuk om te weten, maar bestuurlijk totaal overbodige informatie