Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Veel deelnemers voor Spitsvrij rond Utrecht

Een proef in Utrecht met het belonen van automobilisten die de spits mijden, trekt meer belangstelling dan verwacht. Al bijna vierduizend hebben zich aangemeld.

12 oktober 2011

Een proef rond Utrecht met het belonen van automobilisten die de spits mijden, trekt meer belangstelling dan verwacht. Al bijna vierduizend mensen zijn bereid een kastje in de auto te laten bouwen waarmee hun rijgedrag wordt gevolgd.

Satellietkastje
Het project Spitsvrij van de provincie Utrecht en het ministerie van Infrastructuur en Milieu biedt ruimte aan maximaal vijfduizend deelnemers. Eerder dan verwacht staat de teller op vierduizend, meldt woordvoerster Marleen Dohle van Spitsvrij. ‘Dat is bijzonder, omdat mensen er best iets voor moeten doen. Dat satellietkastje is gevoelsmatig voor sommigen een grote stap. Maar het project voldoet aan de privacywetgeving’, verzekert ze.


Utrecht-Amersfoort-Hilversum
Zo wordt alleen reisinformatie opgeslagen wanneer de deelnemers zich met hun auto binnen het projectgebied bevinden: in de driehoek Utrecht-Amersfoort-Hilversum. De informatie die dat oplevert wordt gebruikt voor onderzoek naar het reisgedrag van de deelnemers als groep. Op individueel niveau is de informatie een noodzakelijk onderdeel van het beloningssysteem.


Mobiliteitsbudget
Deelnemers krijgen een maandelijks mobiliteitsbudget, waarvan de hoogte bij aanvang wordt vastgesteld op basis van hun normale reisgedrag. Elke keer wanneer zij in de spits de auto gebruiken – op snelwegen, maar ook op lokale wegen – tikt de teller af. De verwachting is dat het beloningsbedrag van deelnemers tussen de 30 en 90 euro per maand zal liggen.

Werkgevers
Ook zestig grote werkgevers in het gebied hebben zich ‘Spitsvrij’ verklaard, zegt woordvoerster Dohle. Volgens haar is dat een belangrijke voorwaarde voor blijvende gedragsverandering na afloop van het project, in december 2012. ‘Straks stopt de financiële beloning. Maar als deze bedrijven en werknemers het Nieuwe Werken dan hebben omarmd, hebben we toch een cultuuromslag bereikt.’ Op die manier kan het project het ministerie input geven om Het Nieuwe Werken verder te stimuleren, denkt Dohle.


10 miljoen euro
Verkeersminister Schultz van Haegen is op voorhand positief over Spitsvrij, waaraan zij een bijdrage van ruim 10 miljoen euro heeft verstrekt. Eerdere en andere projecten in het land tonen aan dat de financiële prikkel werkt, aldus Schultz in haar toespraak bij de start van Spitsvrij. Niet met een verplichte kilometerheffing, die heeft het kabinet Rutte in het regeerakkoord overboord gegooid. Maar wel met beloning van goed gedrag, gebaseerd op vrijwillige deelname.

Overtuigender
‘Uit ervaring weten we dat dit soort projecten in staat zijn om mensen ‘uit hun oude groef’ te halen, zonder ingewikkelde regelgeving en zonder vermaningen. Als de reiziger zelf ervaart wat de voordelen zijn van een ander reisgedrag, dan is dat veel overtuigender’, aldus Schultz.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jeanneke
Het wordt heel mooi gebracht, maar in de praktijk blijkt het volksverlakkerij. Mooie praatjes, maar geen inhoud.

Ik ben sinds een week een Spitsvrij-deelnemer, maar het belonen van automobilisten die de spits mijden is blijkt in het echt precies het tegenovergestelde te zijn; de automobilisten die in de spits rijden worden gestraft.

Je krijgt inderdaad een maandelijks mobiliteitsbudget, maar voor elke keer dat je wel in de spits reist wordt er een dusdanig hoog bedrag van je budget afgeschreven, dat het budget al na eenderde van de reisdagen op is.

Oktober heeft in mijn geval 13 'spitsvrij-dagen' (de officiele vakantiedagen worden niet meegerekend in het bepalen van het startbuget) en na 2,5 reisdagen staat mijn budget al in de min !

Ik zal zeker proberen zo veel mogelijk buiten de sptis om reizen, maar dan voor mijn eigen gemak en reisplezier. Voor het geld hoef je het namelijk niet te doen.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Het klinkt leuk zo'n initiatief, maar als de overheid dan tegelijkertijd sterk gaat bezuinigen op het openbaar vervoeraanbod, dan wordt de vervoerskeuze juist beperkter.
J.Buitink
Op zich een goede actie om mensen ´uit hun oude groef´te halen. Wat wordt hun nieuwe gewoonte? Rijden buiten de spits, andere keuze van vervoersmiddel? Investeert de minister ook in een snel, doelmatig, comfortabel, betrouwbaar en vaak beschikbaar OV systeem, dus sneller dan een tram, lichter en goedkoper dan een trein. Waarom? Capaciteitsvermindering van het autovervoer is m.i. het enige duurzame en robuuste antwoord op de toenemende mobiliteit in de Randstad en de regio's die daar direct op aansluiten. Onze Deltametropool heeft niet de ruimte voor zoveel vervoer per auto. Het diverse gebruik van de ruimte ligt zo dicht bij elkaar dat verstoring (lucht, geluid, barrière) niet te mitigeren is tegen aanvaardbare kosten. Daarom is het nodig te kiezen voor systemen waarmee je in korte tijd grote aantallen mensen kunt vervoeren met de minste druk op de omgeving. Vele congloHiermee wordt iedereen beloond, niet alleen degenen die om financieel gewin tijdelijk de spits mijden. Een suggestie: keer het verdiende geld pas uit nadat de autorijder ook nadat de actie is beëindigd een jaar lang de spits heeft vermijdt. Om misbruik te voorkomen zal de werking van het satellietkastje altijd aan de persoon, en niet aan een auto gekoppeld moeten zijn en ook een jaar lang het reisgedrag na de actie moeten blijven registreren.
Tip: zoek medereizigers en boek maatschappelijke winst!
Laat een kastje in je auto plaatsen. Gebruik de auto niet tijdens de spits, rij dan met iemand anders mee en deel de winst en het voordeel van lagere (auto)kosten. Nee nog handiger. Zoek nog twee compagnons. Laat in drie auto's een kastje plaatsen en rij gevieren in één auto over de snelweg. Nog meer winst en lagere kosten om te delen. Hou dit dan wel vol tot je pensioen. Hiermee zijn de files in één klap opgelost, zijn immense uitbreidingen van snelwegen niet meer nodig
In plaats daarvan kunnen vrijkomende rijstroken benut worden voor systemen als lightrail.
Zo wordt Nederland werkelijk schoner en vrij van 7x24 motor- en bandengeruis. Bovendien kun je de reistijd benutten voor sociale contacten, werken, uitrusten, genieten van het landschap en zo meer met je zelf gekozen achtergrond muziek. Dus neem je tablet-pc mee
Advertentie