Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Compliment voor gemeenten met ondernemersmentaliteit

De grootste branchevereniging voor Retail non-food complimenteert gemeenten die meedoen aan de VNG-pilot 'blurring.' Hierbij worden winkels vrijgelaten om buiten hun assortiment ook drank en food aan te bieden.

29 juli 2016

Gemeenten zijn goed bezig met het zogenoemde ‘blurring,’ oftewel de mengvorm van winkels, horeca, cultuur en ambachten. Dit compliment krijgen de lokale overheden van de grootste brancheorganisatie voor retail non-food: INretail. De VNG stimuleert gemeenten al enige tijd deel te nemen aan de pilot. De Slijtersunie is echter verre van blij met de nieuwe tendens. Het serveren van alcohol is namelijk niet zelden onderdeel van het nieuwe winkelconcept. De branchevereniging voor slijters vindt het oneerlijke concurrentie en probeert blurring met juridische maatregelen te stoppen. In Nieuwegein boekte ze donderdag een succesje.

Einde aan blurring

De gemeente Nieuwegein mag niet langer mengvormen van winkels en horeca, zoals kapperszaken waar een wijntje wordt geschonken, oogluikend toestaan. Dat heeft de voorzieningenrechter in Utrecht donderdag bepaald. De Slijtersunie had een zaak aangespannen om aan deze praktijken een einde te maken.

Glaasje bij kapper
Een kopje koffie in de boekenzaak, een wijntje tijdens het kledingshoppen of bij de kapper. Het is in andere landen en steden als New York en Londen al lang dagelijkse kost en ook populair bij het publiek. De VNG ziet blurring of ‘blending’ als een maatregel tegen de teloorgang van winkels en winkelstraten. ‘De leegstand van winkels neemt al jaren toe en steeds meer winkelpanden staan structureel leeg. Dit heeft negatieve gevolgen voor de leefbaarheid van steden en dorpen,’ aldus de VNG.  ‘Zelfs gevestigde grootwinkelbedrijven hebben het tegenwoordig moeilijk, hetgeen betekent dat een grote inspanning nodig is om de binnensteden attractief te houden. Gezien de huidige economische omstandigheden is het juist goed om creatief ondernemerschap en innovatie te bevorderen.’

Rechtzaak
De VNG is daarom een pilot gestart waarbij geïnteresseerde gemeenten geholpen worden met het faciliteren en coördineren van blurring. De Slijtersunie spande hierop een rechtszaak aan tegen de VNG. De rechter stelde echter dat de VNG slechts een beperkte rol heeft bij de uitvoering van de pilot. Het besluit om te experimenteren met mengvormen tussen winkels en horeca is voorbehouden aan individuele gemeentebesturen. De VNG maakt zich daarom niet schuldig aan onrechtmatig handelen, aldus de Haagse voorzieningenrechter. Over de vraag of de afzonderlijke deelnemende gemeenten zich hieraan schuldig maken, moeten bestuursrechters zich uitspreken.

Boost

Hoewel het laatste woord dus nog niet is gezegd is brancheorganisatie INretail zeer positief over de inzet van deelnemende gemeenten. ‘Deze gemeenten krijgen een tien voor hun ondernemersmentaliteit, omdat zij ondernemers meer vrijheid bieden, zodat slimme en creatieve concepten mogelijk worden die de het verdienvermogen van de retail een boost bezorgen,’ complimenteren ze de gemeentebesturen. ‘Alleen zo gaan plaatsen bruisen van lef en ondernemerschap.’ Ook is de brancheorganisatie verheugd over de resultaten van het experiment tot nu toe. ‘We zijn onder de indruk van de innovatiekracht en creativiteit die ondernemers in de pilot tonen. Alle positieve aandacht voor onze unieke Nederlandse binnensteden is bijzonder verheugend. Het benadrukt de positie die winkels innemen waar het gaat over de samenhang en aantrekkingskracht van een plaats.’

Concurrentie internet
Middenstanders zijn over het algemeen dus blij met de versoepeling van regels. ‘De voornaamste concurrentie van winkeliers en ondernemingen in binnensteden, komt via internet,’ zegt Ivar ten Velde, directeur van de Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie (ANKO) in een ingezonden brief aan Binnenlands Bestuur. ‘Wie geen beleving aan zijn klanten weet mee te geven, kan de rolluiken laten zakken. Genoeg lege plekken in de binnenstad die dit onderstrepen, met de kraters van V&D als meest actuele voorbeeld,’ waarschuwt hij. ‘Als kappers een wijntje of glas bier schenken omdat klanten dit gezellig en ontspannend vinden, dan voegt dit toe aan hun beleving en is dat goed voor de zaken. Niet alleen die van ons, maar ook die van de slijter, want we willen best erbij vertellen dat ‘de chardonnay die u zojuist gedronken heeft tijdens het inwerken van uw haarverf, te koop is bij de slijterij hiernaast.’

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Anoniem / Bezorgde burger
Dat alcohol weer wordt gepromoot in het dagelijks leven is van den zotte.



- Rijden op met drank op is verschrikkelijk (ook beneden de 0.5 promille leidt het tot slechtere prestaties en er wordt al zo slecht gereden).

- Het is kankerverwekkend (https://www.gezondheidsnet.nl/kanker/een-borrelt … / http://www.nu.nl/gezondheid/3210284/risico-kanke …



- Het leidt tot meer agressie etc.



Drank bij de kapper, ambachtswinkels, snuisterijzaken etc. leidt tot nog meer inburgering van dit slechte genotsmiddel. Het is niet veel anders dan roken.



Alcohol op deze schaal is een slecht voorbeeld voor kinderen, werkt kanker en verkeersongevallen in de hand en hoort niet thuis in een samenleving die 'gezondheid' nastreeft.



Hou het bij een borreltje of een pilsje 's avonds thuis (en helaas het toch vaak overmatige drankgebruik in de horeca tijdens de weekenden). Dat is meer dan genoeg.

Hannes Haganum / kritisch lezer
Ik kan genieten van een goed glas wijn of een streekbier, maar goed ondernemerschap is iets anders dan overal een glas schenken ! Gemeentes kunnen veel beter hun vergunningbeleid stroomlijnen, zeker wat betreft milieuvergunningen. Veel kleine ondernemers en boeren raken nu de weg kwijt door tegengestelde regelgeving. En dan praat ik nog niet over de extreem hoge kosten. Ik ga niet naar de kapper voor wijnproeverij... Zo'n bezoek is functioneel.
JaapvV / adviseur
Leuk geprobeerd van Inretail om gemeenten te prijzen voor hun ondernemersmentaliteit. Laat verruiming van vergunningsbeleid nu niks met gemeentelijke ondernemersmentaliteit te maken hebben...het zit zo:: De ondernemers zijn niet in staat om de tering naar de nering te zetten (onvoldoende ondernemersmentaliteit), zoeken het daarom in de drank - het verschijnsel heet niet voor niks 'blurring' oftewel vervaging - en vervolgens denken ze dat gemeenten in staat zijn om hun handel draaiende te houden. Dacht het niet.
Diederik Theunissen
Misschien moet de slijter ook iets aan beleving gaan doen en bijvoorbeeld haren gaan knippen..
B. Waning / Inspecteur DHW
In deze discussie gaan we volledig voorbij aan de basis die ooit lag aan de instelling van de DHW, namelijk het tegen gaan// bestrijden van excessief drankgebruik. En dat is niet iets van begin vorige eeuw, maar ook nu zeer actueel. Een ieder die ooit verslaafd is geweest aan alcohol weet dat hij/ zij altijd verslaafd zal blijven! Er is deze persoon de duidelijke opdracht voor de rest van zijn leven mee gegeven om uit de buurt van alcoholconsumptie te blijven! Daar zorgt nu juist de DHW voor! Als (ex) alcoholist moet je gewoon naar de kapper/ boekhandel/ schoenenzaak enz. kunnen gaan zonder in de verleiding te worden gebracht. Alcohol hoort in de horeca, en nergens anders! En wanneer men roept dat blurring de redding van de detailhandel is, die is sinds het jaar 2000 niet meer buiten/ op internet geweest. Als blurring je redding moet zijn, dan is je schip al gezonken, je winkeltje is over en voorbij.
Advertentie