De gemeente Stichtse Vecht wil minister Melanie Schultz van Haegen van Verkeer spreken over haar uitlatingen over het verhogen van de snelheid op de naar 5 rijstroken verbrede snelweg A2. ,,We zijn zeer verbaasd over haar nieuwe uitspraken en over het moment waarop zij die doet."
Stichtse Vecht wil gesprek minister over A2
Stichtse Vecht is zeer verbaasd dat minister Melanie Schultz van Haegen van Verkeer heeft gezegd de maximum snelheid op de A2 te willen…
Begrip
Verantwoordelijk wethouder Pieter de Groene van Stichtse Vecht wees er eerder deze week al op dat bij het begin van de verbredingswerkzaamheden aan de A2 is vastgelegd dat de snelheid op die brede weg 100 kilometer per uur zou blijven. ,,Meer ruimte en dus harder rijden lijkt logisch. We begrijpen dat gevoel wel.'' Maar vanwege de lucht- en geluidskwaliteit voor aanwonenden is toen juist afgesproken dat de snelheid niet omhoog zou gaan.
Levensverwachting
De Groene vindt dat de minister rekening moet houden met de gezondheid en de nachtrust van inwoners van zijn gemeente. ,,Ze kan daar nu en in de toekomst niet zomaar omheen, het is bewezen dat harder rijden effect heeft op de levensverwachting van mensen die aan een drukke weg wonen.''
Reacties: 11
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik wil best rekening houden met mensen, die aan een drukke weg wonen, maar er woont niemand langs de A2. Wie die weg vaak rijdt kent de wijdse vergezichten over eindeloze landerijen aan beide zijden. Bij Vinkeveen staan er een paar recreatiewoningen langs de weg, bij Breukelen een bedrijvenpark. Dit argument van die meneer Groen is derhalve verre van overtuigend. En dan gooien ze er ook nog miljoenen tegenaan om trajectcontrole te organiseren, wetende dat er bij weggebruikers nul draagvlak is voor deze snelheidsbeperking. Leuk voor de staatskas natuurlijk, maar volslagen ongeloofwaardig.
Het lijkt mij dat als er mensen langs deze snelweg wonen, deze ervoor gekozen hebben om daar te wonen. Daarbij deden zij dat dus in de wetenschap dat het een van de drukste verkeersaders van Nederland is. Een eutopie om voor minder geluid te gaan strijden. Daarbij wordt dan ook voorbijgegaan aan het belang van tienduizenden ten opzichte van enkelen. De A2 was er toch echt het eerst!
Op een zo goed uitgebouwde sneweg als deze is 100 km/u net als stilstaan. Wie een langere levensverwachting nastreeft moet toch beter maar over een stulpje in de Achterhoek gaan nadenken.
Hoog tijd dat er eindelijk een aan de beloofde hogere snelheid wordt gekrikt.
...en het komt mijn levensverwachting niet ten goede als ik me moet inhouden op een bijna lege weg, waarlangs bijna niemand woont en ik ook nog een boete krijg als ik over een afstand van 24 km gemiddeld toch iets te hard heb gereden...ik krijg nu al hardkloppingen
Lijkt me leuk om te weten hoe hard de wethouder naar zijn vakantieadres rijdt... Wedden dat dat geen 100 km/u over de peage of de autobahn is? Kan hij meteen zien dat ze daar niet zo spastisch met een snelweg omgaan. Wel een echt risico (i.t.t. de "gevaren" voor de "aanwonenden") is de verkeersveiligheid voorbij de trajectcontrole: dan gaat het gas er na die 20 km frustatie er goed op.
Het is de prijs van de decennialang nagestreefde beeldvorming. Ondanks al die inspanningen staat ons snelwegennet bij zo'n 130.000 auto's klem. En dat terwijl NS Reizigers alleen al 240.000 zitplaatsen door het land sleurt. Daarnaast kost railvervoer maar 10% van de energie, die wegverkeer vraagt op grond van de rolweerstand.
Een ander punt punt is de vervuiling. Auto's zijn natuurkundig ook te zien als mislukte luchtfilters. Ze slaan voortdurend zoveel verontreiniging op, dat de auto de meest vervuilde verblijfplaats van de Westerse mens is. EU-onderzoek toonde aan: zo'n 2 à 3 keer die van een rokerscafé met niet direct te ruiken vervuiling.
De prijs van het totaal aan vervuiling zal hoog zijn. Nu heeft al 20 tot 25% van de kinderen op de basisscholen in de Randstad al luchtwegklachten. Rond 2025 zal het aantal astmapatiënten 5 keer hoger zijn dan in 2000. De kosten daarvan zullen stijgen van 200 miljoen in 2000 naar een miljard euro in 2025!
Langs de A2......Je zal er maar wonen!
Ben ik blij dat auto's steeds schoner worden....
Dat 'schoner' worden van auto's is uiterst relatief. Natuurlijk nemen bepaalde stoffen als stikstofdioxide met de betere verbranding en benzeen door het lagere aandeel in de brandstoffen. Toch verbruiken we 38 miljoen liter of 1.250 tankwagens van 30 ton PER DAG. De resten daarvan moeten ergens blijven.
Ook staan we er niet bij stil dat ruim 40% van het fijnstof van personenauto's uit het slijpsel van materialen vooral banden, remmen en wegdek bestaat. Dat zegt ook veel over hoge circulatie van materialen.
Ook weet men niet dat de airco fijnstof omzet van PM10 in de veel gevaarlijker fractie PM2½. En die wordt rechtstreeks in de bloedsomloop opgenomen.
Veel is te vinden in het onderzoek "Auto en gezondheid" van de Universiteit van Leuven. Helaas krijgen deze aspecten structureel te weinig aandacht.
Heel terecht dat er oppositie komt tegen de volksverlakkerij van deze liberale bewindspersoon. Eerst van alles beloven en afspraken maken om te kunnen onteigenen en vergunningen er door te krijgen om deze weg aan te leggen en vervolgens alle afspraken met voeten treden. Door nieuwe meet- en rekenmethodes zijn de luchtkwaliteit- en geluidsnormen al voortdurend opgerekt. Niet alleen in de Randstad maar ook in provinciesteden zoals Maastricht zijn er onrustbarend veel kinderen met ziekteverschijnselen, veroorzaakt door luchtverontreiniging. Elders in de EU wordt juist 's nachts de snelheid teruggebracht o.a. vanwege geluidreductie. Hier wil deze "dame" 's nachts de snelheid verhogen, te zot voor woorden.
Voor de racers onder ons, in de VS is de maximum snelheid 65 m/u dat is nog geen 105 km/u ook op 10 baans wegen! En heb je er al eens bij stilgestaan wat de toename van de zorg- en ziektekosten zijn en wie die moet betalen? Hoeveel belastingcentjes er nu en in de toekomst nodig zijn voor onderhoud aan al die onzinnige infrastructuur? NL wordt in de toekomst onbetaalbaar, niet door de vergrijzing maar door zichzelf opjagende egocentrische yuppen. En dat allemaal omdat jij een paar minuten eerder op je bestemming bent? Wees slim, gaat wat dichterbij wonen en neem de fiets, ook goed voor je hart en je levensverwachting.
@ treingebruiker
In de VS worden maximumsnelheid en geluidsoverlast streng gehandhaafd, ook 's nachts, niet onbelangrijk. Het kan dus wel in een rechts land.
De VVD is een beetje de weg kwijt wat verkeer en milieu betreft.
Beste Plafond, het wordt eens tijd dat we in Europa een eigen identiteit krijgen in plaats van alleen maar alles na te apen wat ze in Amerika doen. Uiteindelijk zijn wij het oude continent. We vergeten maar al te vaak dat hier ook de roots liggen van het huidige Amerika.
Dat betekent dat we zelf de blauwdruk in handen hebben en niet de Amerikanen!
Tijd dus om weer zèlf de maatstaven te zetten.
Kunnen ze S&P en consorte ook gelijk bij het vuil zetten.
En er is afgesproken dat de snelheid niet verhoogd zou worden bij verbreding van de weg. Maar is er ook gesproken over de verlaging van de snelheid? Deze was 120 km/u!! Met veel opstoppingen tijdens de spits en de daaruit voortvloeiende extra vervuiling.
Het zou nuttig zijn ook eens uit te rekenen wat bij gelijkblijvende lasten de snelheid zou kunnen zijn.