Overslaan en naar de inhoud gaan

VVD wil taken ProRail naar Rijkswaterstaat

,,ProRail is log en duur. Ze bouwen daar maar aan de organisatie, maar goede investeringen voor het spoor komen er niet'', concludeert…

Regeringspartij VVD wil spoorbeheerder Prorail opheffen en de taken volledig bij Rijkswaterstaat in staatshanden brengen. VVD-Tweede Kamerlid Charlie Aptroot is het helemaal zat met ProRail, dat door onder meer chaos op het spoor en ophef over salarissen de laatste tijd regelmatig negatief in het nieuws kwam.

Staatsbedrijf
,,ProRail is log en duur. Ze bouwen daar maar aan de organisatie, maar goede investeringen voor het spoor komen er niet'', concludeert Aptroot. Rijkswaterstaat presteert volgens hem veel beter. Hij wil daarom dat die organisatie een aparte afdeling voor het spoor krijgt. Eerder drong onder meer de ChristenUnie aan op het opheffen van het spoorbedrijf en de oprichting van een staatsbedrijf.

Ergernis
De ergernis in de Tweede Kamer over het functioneren is de afgelopen jaren naar grote hoogte gegroeid. Problemen in de winter op het spoor werden veelal in de schoenen van ProRail geschoven. Aanhoudende zorg was er ook over de precieze inzet van geld voor het spoor. Daarnaast was er onlangs ophef over hogere beloningen voor de top van het spoorbedrijf.

Aptroot
,,We betalen er flink voor, dan willen we ook invloed'', benadrukt Aptroot.

NS
In het verleden was, naast het vervoer, het beheer van de rails, wissels en bovenleidingen onderdeel van het staatsbedrijf NS. Daaraan kwam een einde toen er een splitsing werd aangebracht tussen het spoorvervoer (met als grootste speler de NS), en beheer (ProRail). ProRail is vervolgens door de overheid op afstand gezet.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

chesnedy

Van Mister Charlie "rij je dood met 130" Aptroot is intussen bekend dat hij een grondige hekel heeft aan Openbaar Vervoer. Natuurlijk maakt Pro Rail fouten maar dan moet Mr 130 km/uur ook geld beschikbaar stellen om het drukst bereden spoor goed te onderhouden. De overheid moet zich niet bemoeien met onderhoud van wegen en sporen. Het moet alleen regievoeren. Verder worden incidenten altijd uitvergroot. Ja, niet alles in 100% veilig of ongevoelig voor storingen. Ongelukken gebeuren etc en dat moet geaccepteerd worden. Immers leven is levensgevaarlijk. Ik voel me in de trein nog altijd veiliger dan op een 130 km weg van "Charlie"

Op 10 mei 2012, 11:25
Willem Kamps

Bijzonder. De partij die symbool staat voor de marktwerking en als groot animator daarvan heeft bijgedragen aan de teloorgang van goed draaiende 'staatsbedrijven', wil nu de boel terugdraaien!
Beschouw dit dan ook echt als keerpunt en stop meteen met die belachelijke aanbesteding van het openbaar vervoer.

Op 11 mei 2012, 07:45

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in