Overslaan en naar de inhoud gaan

Flevoland verbaasd over laagvliegroutes

De provincie Flevoland en gemeente Lelystad voelen zich met de nieuwe Luchtvaartnota niet onder druk gezet door het kabinet meer vluchten…

Onlogisch
‘Dat was nieuw voor ons’, aldus de woordvoerders van provincie en gemeente. ‘In vorige conceptversies kwam dit niet voor.’ Een verplaatsing van de aanvliegroutes van straaljagers naar de Vliehors op Vlieland zou mogelijk voor meer geluidsoverlast zorgen in Lelystad en omgeving. ‘Dit element verbaasd ons. Het is raar dat dit niet van tevoren is gedeeld. Het zou ook onlogisch zijn een vierde laag toe te voegen.’

 

Plaatje
De andere drie lagen zijn het wachtgebied van Schiphol, dat verplaatst zou worden, en het startende en landende verkeer op Lelystad Airport. ‘Dan wordt het druk in de lucht. Het is niet logisch dat hier ook straaljagers door de lucht gaan. We willen geen militair verkeer in plaats van het wachtgebied. Dat past niet binnen het plaatje.’

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Groei
Zowel de provincie als de gemeente zetten in op groei van het vliegveld om de regionale economie en werkgelegenheid te stimuleren en zijn daar ook klaar voor. In de onlangs verschenen Luchtvaartnota wordt de verwachting uitgesproken dat er 580.000 vliegtuigbewegingen in 2020 zullen zijn, zeker nu de vliegbelasting wordt afgeschaft. Daarvan zouden 70.000 vluchten moeten uitwijken naar de regionale vliegvelden in Eindhoven en Lelystad, waarvan 35.000 tot 2015 en dus 17.500 voor Lelystad.

 

PKB
Volgens de provincie Flevoland wordt tot die tijd vastgehouden aan 15.000 vliegtuigbewegingen. ‘Dat is wettelijk vastgelegd in de planologische kernbeslissing (PKB). Die loopt aan het eind van het jaar af, maar er is intern afgesproken dat daar geen wijzigingen in worden aangebracht.’ Lelystad spreekt liever helemaal niet van vluchten of vliegtuigbewegingen, maar over de grenzen van de PKB. ‘Wij willen dat de groei binnen die grenzen blijft. Dat wordt besproken aan de Alderstafel, waar we onze stem kunnen laten horen. Hans Alders onderzoekt nog de mogelijkheden en gevolgen van de uitbreiding.’ 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Alders
Alders wil voor de zomer advies uitbrengen. Lelystad kan begin 2010 al beginnen met de voorgenomen ontwikkeling van het vliegveld. Of dat doorgaat hangt af van de investeringen van Schiphol in een nieuwe startbaan en een passagierterminal en van de aanwijzingsprocedure die waarschijnlijk in oktber wordt afgerond. Aanstaande woensdag informeert Alders de raden, Staten en de pers over zijn vorderingen.

 

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in