Overslaan en naar de inhoud gaan

Afschafangst

We hebben er de mond van vol. Nederland is een regeltjesjungle, een oerwoud vol bureaucratie. Het perspectief van afgeschafte regels lonkt.…

De afschafangst zit diep in het ambtenarenbloed. Bang dat rampen die waren voorzien en de gestolde kennis die achter het ontstaan van de regels zit, verdwijnt. Daar waar de overheid beter moet opletten, laat men het na, neem de grote chemiebrand. Daar waar het losser kan, durft men de teugels niet te laten vieren.



Zo zijn wij recent verhuisd en hadden het grof vuil besteld. Vooral niet een dag van te voren het grof vuil buiten zetten, dat moet voor dag en dauw. De ophaaldienst kwam niet. Ons grofvuil heeft van vrijdag tot maandag op straat gestaan. Een feest dat het was. Die zette er een tafeltje bij, die een kapotte spiegel, een ander viste er weer wat uit. Voor onze dochter vonden we een prachtig ouderwets kaptafeltje dat met een beetje lijm een tweede leven krijgt. Een oud ijzermannetje sprong een gat in de lucht. Op zolder staat nog zo’n bureau, mag je zo meenemen.

Het ging dus niet mis en ik ben ervan overtuigd dat het zelden mis gaat. Afschaffen dus die regel dat je je grofvuil niet een dag van te voren op straat mag zetten. Je kunt vrienden de avond ervoor vragen om te helpen met het op straat zetten. Die van mij slapen nog om 6 uur. Het is fijn voor mensen die er nog wat bij willen zetten. Wat in de ogen van de een grof vuil is, is voor de ander een nieuw product en het is nog goed voor de sociale contacten ook.

De site van de gemeente Rotterdam piept anders. “Wanneer u toch een avond van tevoren grofvuil buiten zet, is dit geheel op uw eigen verantwoording en dus op eigen risico. Wanneer grofvuil te vroeg buiten staat is de kans dat andere mensen het gaan doorzoeken erg groot. Dit vormt een grote bron van straatvervuiling. (verspreiding van het afval met kans op verwaaiing).”

Afschaffen die vroeg op regeling! Het gaat vaker goed dan niet goed. Dat geeft de burger moed en zal de gretige honger van de overheid naar burgerparticipatie stillen.

De site van de gemeente Rotterdam piept anders. “Wanneer u toch een avond van tevoren grofvuil buiten zet, is dit geheel op uw eigen verantwoording en dus op eigen risico. Wanneer grofvuil te vroeg buiten staat is de kans dat andere mensen het gaan doorzoeken erg groot. Dit vormt een grote bron van straatvervuiling. (verspreiding van het afval met kans op verwaaiing).”



Afschaffen die vroeg op regeling! Het gaat vaker goed dan niet goed. Dat geeft de burger moed en zal de gretige honger van de overheid naar burgerparticipatie stillen.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Afschaffen die vroeg op regeling! Het gaat vaker goed dan niet goed. Dat geeft de burger moed en zal de gretige honger van de overheid naar burgerparticipatie stillen.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan Klein Kranenburg

Ik herken me totaal niet in het geschetste beeld. Ik, en vele collega-ambtenaren met mij, ergeren zich ook aan het woud aan regels die bovendien vaak strijdig zijn. Ambtenaren zien zelf vaak heel goed hoe het beter kan, maar zijn -om het maar even negatief uit te drukken- ook maar de loopjongens en -meisjes van de politiek. En juist vanwege de politieke dynamiek (nieuwe ambities, "we gaan het helemaal anders doen") wordt de beleidsuitvoering geconfronteerd met een opeenstapeling aan uitvoeringstaken. Zelfs het voornemen "om het allemaal makkelijker te maken" resulteert doorgaans in extra bureaucratie en daarmee kosten.
De voorbeelden vliegen om je ogen:

Een website van gemeente Breda die bijna een half miljoen kost,
Het verplaatsen van 4 dassen van Ede naar de Achterhoek voor 350.000 euro
en ga zo maar door.
Dus een afschafangst is er volgens mij niet, wellicht wel een veranderangst, maar deze komt dan niet voort uit een conservatief oogpunt, maar juist uit een wens tot efficient werken!

Op 14 januari 2011, 11:33
Niek

Wat een onzin verhaal. De praktijk is helaas anders, daar geldt inderdaad het zwaan kleef aan verhaal, maar dat de gemeente uiteindelijk de troep moet opruimen. Meestal na klachten van de omwonenden. Het gebeurt zelden dat de grofvuildienst niet komt ophalen. Alleen bij ijzel mogen die vrachtwagens wel eens de weg niet op. Als de grofvuildienst niet komt ophalen, zijn ze niet herinnerd aan de gemaakte afspraak.
Vooral in nieuwbouwwijken is het effect van een gedumpt grof- of huisvuil enorm. Omdat er nog geen sociaal toezicht is, ligt er binnen de kortste keren een berg rommel met ook chemisch afval en - hoe is het mogelijk - restaurantafval. Ik ben bang dat Marianne haar mening baseert op één enkel geval waar het - gelukkig voor haar - in pais en vree afloopt. Ik ben echt benieuwd naar haar reactie wanneer de omgeving van haar woning wordt aangewezen als wijkpunt waar je grofvuil kwijt kunt.

Op 17 januari 2011, 09:15
Broadcaster

Leuk bedacht hoor maar de tragiek van de bureaucratie is nu juist dat als je de regel hebt afgeschaft en het loopt een keer uit de hand, de burger geneigd is om met de beschuldigende vinger naar de overheid te wijzen en de bestuurder vervolgens weer om regelgeving vraagt.

Op 17 januari 2011, 10:28
Gerard Wiegerinck

"Aan ambtenaren kun je dit niet overlaten. Die hebben met man en macht aan al die regels gewerkt."
En op wiens verzoek deden die ambtenaren dat dan? Dat waren de bestuurders, de media, het publiek, die bij elk onheil éérst vragen welke regels zijn overtreden. Dan kan er namelijk een kop rollen ("verantwoordelijkheid nemen") en zijn de goden weer een tijdje tevredengesteld.
Zijn er geen regels overtreden, dan moeten de bestaande regels worden "aangescherpt" zodat bij herhaling van het onheil alsnog een kop kan worden geofferd.
Zijn er geen regels, dan moeten die natuurlijk alsnog worden gemaakt. Als dat te traag gebeurt, ontbieden we een kamerlid naar een consumentenprogramma op TV en laten hem beloven kamervragen te stellen.
Zo houden we elkander van de straat.

Op 17 januari 2011, 10:31
Willem van Oorschot

Het wild afschaffen van regeltjes, op grond van beperkte, 'particuliere' ervaring is een populistische bezigheid. De politiek zou zich daar niet mee bezig moeten houden. Om de paar jaar de wetgeving 'over de kop' gooien' is een van de grootste problemen, waardoor een wet nooit gemeengoed wordt en begrepen kan worden. Het grootste probleem is de veelheid van tegensprekende regels. Besteed aandacht aan bijstellen en afstemmen van wetgeving in plaats van het hap snap schrappen van regels die er in de basis ook weer niet voor niets zijn. Afgeven op ambtenaren is helemaal onterecht: die moeten het doen met een onbergijpbare spagetti van wetten die ze moeten uitvoeren. Evolutie, in plaats van revolutie, dus. En over de 'goede' ervaring van Marianne van den Anker: één propje maak nog geen rommel. Twee ook niet, maar ze trekken wel meer propjes aan totdat iedereen zich afvraagt waar die rommel vandaan komt. Wees blij dat de gemeente strak wil zijn in het op straat zetten van troep.

Op 25 maart 2011, 08:52

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in