Overslaan en naar de inhoud gaan

Partijen tekenen voor doorstart vliegveld Twente

De provincie Overijssel en de gemeente Enschede investeren samen 16,2 miljoen euro om de luchthaven om te bouwen tot een vliegveld voor de…

Drie partijen tekenen donderdagmiddag op de landingsbaan van het voormalige militaire vliegveld Twente voor de doorstart van het vliegveld als burgerluchthaven. Investeerder Reggeborgh, exploitant Aviapartner en gebiedsontwikkelaar ADT verwachten dat het eerste toestel eind 2014 vanaf Twente Airport vertrekt.

60 miljoen euro

Volgens de provincie Overijssel en de gemeente Enschede, die samenwerken in Area Development Twente (ADT) , is de luchthaven van groot belang voor de economie en de werkgelegenheid in Twente. In de plannen wordt uitgegaan van 1000 tot 2500 extra banen. De totale investering bedraagt 60 miljoen euro.

Staatssteun
Problemen kunnen nog opduiken uit Brussel, waar wordt onderzocht of de bijdrage van 16,2 miljoen van provincie en gemeente voor infrastructuur geen ongeoorloofde staatssteun is. Ook moet het ministerie van Infrastructuur nog een luchtvaartbesluit nemen. Eind 2012 leek het vliegveld van de baan toen er geen bod kwam van kandidaten voor de exploitatie. Korte tijd later meldde Reggeborgh van ondernemer Dik Wessels zich alsnog.

2 miljoen passagiers

ADT wil dat vanaf 2016 er elk uur minstens één vliegtuig van Twente Airport bij Enschede landt of vertrekt. Jaarlijks moeten 930.000 passagiers worden vervoerd. Inwoners van de zuidelijke delen van Oldenzaal en Hengelo en van het dorp De Lutte gaan de meeste overlast ondervinden, blijkt uit de vliegroutes voor de nieuwe luchthaven. Als het vliegveld een succes is, zullen 2 miljoen passagiers per jaar worden vervoerd. Dan stijgt het aantal vluchten per dag naar 39. Op piekmomenten betekent dat 3 of 4 starts of landingen per uur.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jeroen

Leuk nieuws voor de regio, ik heb op de voormalige vliegbasis mijn dienstplicht vervult in 1985/1986. Het zou extra leuk zijn als men de officiële naam zou blijven gebruiken namelijk Twenthe met en h. Dit zou dan tevens een mooie verwijzing naar de militaire geschiedenis van het vliegveld.

Op 27 september 2013, 11:09
Guus

Geen leuk nieuws voor Twente.
Kijk naar de crisis op het vliegveld Muenster/Osnabrueck even over de grens met Duitsland..

Op 27 september 2013, 16:18
N. van Koll

Onvoorstelbaar dat er in zo'n klein land als Nederland zo veel vliegvelden geexploiteerd worden.
Je moet niet vergeten dat het dan doodleuk ook alleen gaat om "doorvoer" van passagiers. Daar heeft niemand iets aan maar het lijkt dan net of er veel passagiers via zo'n vliegveld worden vervoerd.

Op 30 september 2013, 08:47
Paul Vaneker

Is beter dat het Door gaat meer mensen aan het werk bedrijven hebben er ook belang er bij en zeg nou zelf vroeger waren al vliegtuigen en nu is het hier te stil

Op 16 juni 2014, 21:16

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in