Overslaan en naar de inhoud gaan

Lokale verschillen omgevingswet ‘niks mis mee’

Zodra de regelgeving is ontwikkeld, zijn gemeenten aan zet, stelt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De VNG wil…

Gemeenten nemen zelf het voortouw bij de invoering van de Omgevingswet. Ze willen, binnen kaders, zelf kunnen beslissen of ze strengere of soepeler normen hanteren voor bijvoorbeeld stank, geluid en trillingen.

Zodra de regelgeving is ontwikkeld, zijn gemeenten aan zet, stelt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De VNG wil “blauwdrukachtige transities”, zoals in het sociaal domein en rond de Wabo dit keer voorkomen. In het bestuurlijk overleg tussen het rijk, provincies, gemeenten en waterschappen heeft de VNG daarvoor steun gekregen, zegt Boudewijn Revis, commissievoorzitter Ruimte & Wonen bij de VNG en wethouder in Den Haag (VVD).

In het op handen zijnde bestuursakkoord over de Omgevingswet tussen de partijen, wordt die afspraak vastgelegd. ‘Het is ook logisch: de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van deze wet ligt bij gemeenten en wij kunnen zelf een prima invoeringsplan maken. Als we de implementatie goed kunnen organiseren, is de kans groter dat de Omgevingswet goed werkt.’

Onmogelijk vehikel
Voor gemeenten is belangrijk dat ze de bestuurlijke afwegingsruimte die de wet aan individuele gemeenten biedt stevig kunnen verankeren. In de voorliggende conceptwet is het een kernelement dat lokaal maatwerk mogelijk maakt. Gemeenten kunnen daardoor tot op zekere hoogte zelf beslissen of ze strengere of soepeler normen hanteren voor bijvoorbeeld stank, geluid en trillingen. De bestuurlijke afwegingsruimte staat nu goed in de wet, maar de VNG vreest dat het plaatje er na parlementaire behandeling anders kan uitzien.

De Tweede Kamer stelde ruim negenhonderd vragen over de conceptwet; de fracties hebben elk hun eigen aandachtspunten die ze in de wet terug willen zien. En dan zijn er de vele belangenorganisaties die lobbyen voor meer zekerheden, zoals een watertoets en een verankerde adviesrol voor de brandweer. Revis: ‘Straks hebben we alsnog een wet als een kerstboom vol ballen, dan wordt het een onmogelijk vehikel.’

Net als bij de decentralisaties in het sociaal domein, is er de kans dat beleidsvrijheid tot verschillen tussen gemeenten gaat leiden. Dat een ondernemer in de ene gemeente niet mag uitbreiden en in de andere wel. Daarmee is niks mis, vindt Revis. ‘Het lokale bestuur zal goed moeten onderbouwen waarom het ontwikkelingen wel of niet toestaat, en belangen voor de economie en de leefomgeving afwegen. Dat is bij uitstek zijn taak. Het democratisch proces doet vervolgens zijn werk: als burgers het er niet mee eens zijn, zullen ze dat bij de verkiezingen laten weten.’

Daling legesinkomsten
Nu het meeste lobbywerk voor de VNG is verricht, er een conceptwet staat en de VNG gaat meepraten over de invulling van de vier beoogde AMvB’s (Algemene Maatrelen van Bestuur), richt de gemeentekoepel de aandacht op de invoering. Hoewel de geplande ingangsdatum pas 1 januari 2018 is, moeten gemeenten zich daarop nu wel gaan voorbereiden, stelt Revis. De VNG inventariseert op dit moment wat de vragen en behoeften van gemeenten zijn en stelt daar een programma op vast. Dat zal zich richten op zowel ambtenaren en managers als bestuurders en raadsleden. Welke kennis gemeenten precies nodig hebben, moet onder meer blijken uit de diverse experimenten met werken in de geest van de Omgevingswet, waar een groeiende groep gemeenten mee bezig is. De VNG gebruikt die ervaringen om het ondersteuningsaanbod af te stemmen.

Twee zaken vragen nog wel de aandacht. Allereerst de verdeling van de kosten. De Omgevingswet mag het dan allemaal eenvoudiger en beter maken, waardoor burgers en bedrijven goedkoper uit zijn, de VNG gaat er niet van uit dat ook de kosten voor gemeenten zullen dalen. Integendeel, De inkomsten uit leges zullen volgens Revis dalen, terwijl gemeenten wel onderzoeksverplichtingen en werkprocessen houden. Het bestuurlijk overleg over de kostenverdeling van de hele operatie is nog niet afgerond.

Een bezuiniging, zoals bij de stelselherziening van het sociaal domein, is bij de Omgevingswet niet aangekondigd, maar de VNG zou daarmee ook niet akkoord gaan. Het tweede zorgpunt is de ICT. Het ministerie werkt aan de Laan van de Leefomgeving, het digitale stelsel dat alle informatie over de leefomgeving moet gaan ontsluiten. Zo’n operatie vraagt behoedzaamheid, zegt Revis: stapsgewijs operationeel maken is verstandiger dan met hoge ambities alles tegelijkertijd invoeren. Het vorig jaar verschenen rapport over mislukte ICT-overheidsprojecten, bevat volgens hem goede aanbevelingen. ‘Als het rijk zich daar aan houdt, zou dit een ICT-project kunnen zijn dat wel slaagt.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bella

Vergunningen voor varkensstallen kosten wethouder Berkelland de kop
http://www.tubantia.nl/regio/achterhoek/vergunni …

Op 11 april 2015, 05:50
Jan Pieters

Afwegen en kiezen kost veel tijd en energie. Daar ben ik het helemaal mee eens. Een klein ambtenarenapparaat vereist veel sjabloonwerk.
In de discussie over flexibiliteit wordt nog een punt vaak vergeten. Uniformiteit in prestatie-eisen zorgen voor een grote (potentiële) markt voor innovatieve op;lossingen. Pas als een dergelijke markt in het versciet ligt kan je verwachten dat een slimme ingenieur uit zijn stoel komt. Dit idee ligt ook ten grondslag aan het Duitse milieubeleid, dat gelukkig ook het model is geworden voor het Europese. Niet toevallig zijn landen met een heel hoger regel-, voorschriften en normendruk, zoals Japan, Duitsland, Zwitserland en de VS, leiders in milieutechnologie.
Het VK dat altijd erg veel nadruk legt op de plaatselijke verschillen in milieuomstandigheden, en streeft naar lokale afwegingen, is in milieutechnologisch opzicht een woestijn.

Op 14 april 2015, 16:10

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in