Vlietland College kiest voor slimme investeringen in huisvesting
Bouwen zonder risico’s.
Een nieuw schoolgebouw bouwen zonder financiële risico’s en mét volledige regie over kwaliteit en inhoud? Het Vlietland College in Leiden doet het - met de hulp van HEVO. Als partner in Risicodragend Projectmanagement begeleidt HEVO het gehele traject: van de eerste ideeën tot de realisatie en ingebruikname.
“Wij bouwen altijd voor een gebruiker”, vertelt Linda Kröse, partner en projectmanager bij HEVO. “In dit geval een zelfstandige school die precies weet wat ze wil: een gebouw dat past bij haar onderwijsvisie én bij de stad Leiden.” Die gebruiker staat dan ook vanaf het begin centraal. Samen met het Vlietland College stelde HEVO een Programma van Eisen op en vertaalde dit naar een ontwerp. Ook begeleidt zij het team dat de plannen tot leven brengt.
'Risicodragend Projectmanagement geeft het Vlietland College wel de lusten, maar niet de lasten van zo’n indrukwekkend nieuwbouwproject.'
De nieuwe school, ontworpen door architectenbureau BDP, komt aan de rand van de stad. Geen massief volume met hekken eromheen, maar een open, paviljoenachtig gebouw dat zich toont aan de wijk. Met zichtlijnen naar het kanaal, een uitnodigende centrale plaza en vleugels die elk een onderwijskundig domein huisvesten.
Bouwen zonder zorgen
Het geheim achter deze integrale aanpak is Risicodragend Projectmanagement (RPM), een vorm van bouwmanagement waarbij HEVO verantwoordelijk is voor budget, planning en kwaliteit. “Wij nemen het regelwerk van A tot Z over, zodat de opdrachtgever zich volledig op het onderwijs kan richten”, legt Kröse uit. “Dat vraagt om intensieve betrokkenheid, maar levert ook rust op voor de school.”
Door vanaf het begin integraal samen te werken met architecten, installateurs en adviseurs worden faalkosten geminimaliseerd. Bovendien blijft HEVO tot twee jaar na oplevering betrokken om te garanderen dat het gebouw ook in gebruik aan alle eisen voldoet.
Flexibel, duurzaam en comfortabel
In het ontwerp is volop ingezet op duurzaamheid en toekomstbestendigheid. “We gebruiken geen dragende binnenwanden, zodat ruimtes makkelijk aanpasbaar zijn”, vertelt Kröse. “Ook kozen we voor robuuste materialen die lang meegaan en een hybride installatiesysteem dat energiezuinig én flexibel is.” Vanwege netcongestie kon de school nog niet volledig energieneutraal worden. “Maar zodra het net het toelaat, zijn we er klaar voor.”
Zorg voor omgeving en veiligheid
Een nieuw gebouw roept altijd reacties op in de buurt. Daarom is er veel overleg geweest met omwonenden én met de brandweer. “De brandweer heeft steeds minder capaciteit om uit te rukken”, vertelt projectmanager Henrie van den Berg. “Daarom hebben we samen naar slimme oplossingen gezocht, zoals extra aanvalsroutes en compartimentering. Zo blijft het gebouw open en transparant, maar voldoet het wel aan de veiligheidseisen.”
Ook andere maatregelen, zoals trillingvrije funderingspalen en een verdiepte fietsenstalling, laten zien dat zorg voor de omgeving een belangrijk aandachtspunt is. “Je bouwt niet alleen voor de school, maar ook voor de buurtbewoners”, zegt Kröse. “En dan moet je met alle betrokken partijen rekening houden. Dat doen we graag.”
Samenwerking als succesfactor
Voor de bouwvak van 2025 start de ruwbouw. Van den Berg kijkt met vertrouwen vooruit: “Iedereen voelt zich verantwoordelijk: de school, de architect en de aannemer. Er waren hobbels, maar die zijn we tot dusver telkens sámen aangegaan.” Kröse vult aan: “De opdrachtgever heeft maximale kwaliteit gekregen binnen het vooraf afgestelde budget, dankzij het Risicodragend Projectmanagement. De school krijgt straks dus precies wat ze nodig heeft - en meer. Dat vinden we heel belangrijk, want goed onderwijs begint bij goede huisvesting.
Meer weten?
Neem dan contact op met Linda Kröse.

Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.