Waterschappen eerst opgeschaald dan opgeheven
In het huidige regeerakkoord worden waterschappen opgedragen om te fuseren, daarna worden ze opgeheven. Hun taken worden dan uitgevoerd door nieuwe landsdelen.
Het nieuwe kabinet wil op de lange termijn de waterschappen uit de grondwet schrappen, de taken worden dan overgenomen door de vijf nieuwe ‘landsdelen’. Voor die tijd moeten waterschappen al opschalen tot er tien à twaalf overblijven.
Lokale betrokkenheid
De waterschappen zijn uiteraard niet blij met deze plannen. ‘We waarderen de aandacht die er in het regeerakkoord is voor waterbeheer is, maar de verdere opschaling is onwenselijk’, vertelt Peter Glas, voorzitter van de Unie van Waterschappen. ‘Wij zijn heel lokaal bezig, dat kan op deze manier niet meer. Zo missen we de betrokkenheid met de burger, die wel rechtstreeks belasting aan ons moet betalen. De waterschappen zijn al flink gefuseerd de afgelopen vijftig jaar. De grens van wat efficiënt werkt, is bijna bereikt.’
Niet uitvoerend
De waterschappen zien ook niet graag dat hun taken worden overgedragen aan de toekomstige vijf landsdelen, die de plaats moeten innemen van de huidige provincies. 'Dat zal betekenen dat de waterschappen opgeheven zullen worden. ‘Wij zijn een uitvoerende instantie’, legt Glas uit. ‘Als onze taken bij de landsdelen komen, die enkel over kaderstelling gaan, vrees ik dat waterbeheer vanwege financiële overwegingen achterop raakt.’
Latere verkiezingen
Toch is er voor de waterschappen ook nog een lichtpuntje: de waterschapsverkiezingen worden tegelijk gehouden met die van de provinciale staten, wat de opkomst waarschijnlijk zal bevorderen. Wel betekent dit dat er pas waterschapsverkiezingen zullen plaatsvinden in 2015, waardoor de huidige algemene besturen langer dan gebruikelijk op hun plaats blijven zitten.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Voeg alles samen :Politie,provincie justitie en waterschap, dat is pas een goed bestuurlijke stap.Daarna in één aktie opdoeken, we weten als burger toch al niet waar we recht moeten zoeken en dan zijn wij een dag blauw als goede grap
Kennelijk is opschaling mogelijk, dat betekent dat er in de bovenste (management)lagen van de organisatie efficienter gewerkt kan worden. Opschaling kan ontdubbeling weghalen binnen de organisatie en kan er juist voor zorgen dat de 'core business' van een waterschap goed uitgevoerd kan worden.
De conclusie uit het artikel in BB deel ik. De concessies aan D66 Schouw moties dienen zich al aan.Dat vervolgens er ook door dit VVD/PVDA kabinet middels opschaling en geconstureerde opwaardering gewerkt wordt naar een bestuurslaag op oud begrip Provinciaal/lansgebieden/Regio,s is me duidelijk. Alleen het doet volledig onrecht aan de huidige en te verweven kennis van waterschappen van gebied, integraal waterbeheer, veiligheid en maakt de waterveiligheid van zee -en rivierdijken nog meer tot een bestuurlijke diskussie en financiele afweging.
Waterschappen opschalen/fuseren en verhogen efficiency en doelmatigheid, openheid naar kiezers, ingelanden om het mooi te zeggen is een must. Maar met het badwater ook het(waterschaps) kind gaan weggooien is nog erger dan de kwalen van bestuurlijk politiek apparaat.De komende vijftig jaren(50) moet er geen bestuurlijke diskussie over de waterschappen meer plaats vinden Er zijn andere uregnties zoals bodemdaling, staat van de dijken aan de kust en rivierdijken, verbeterde rioolzuivering en opwekking van energie, terugdringen van energiegebruik bij gemalen en het bespreken van de illusie dat we ten allen tijde droge voeten kunnen houden. Van dit kabinet krijg ik nu al tranen in mijn ogen.
JanPieter Janse.
Groningen
De provincie, gefuseerd met waterschap, in afgeslankte vorm laten voortbestaan in een eventueel nieuw landsdeel is veel beter.
En zomaar gemeenten samenvoegen om aan grotere aantallen te komen is onverstandig, werkt contraproductief en zal de leefbaarheid van de landelijke/dunbevolkte gebieden zeer negatief beïnvloeden.
dhr. Jan Peter Janse bevestigt mijn beeld, nml. veel inhoud en weinig proces/bestuurlijke context. Dus die onderdelen kunnen prima naar een andere bestuurslaag, bijvoorbeeld de nieuw te vormen landsdelen.
Scheelt weer een bestuurslaag, waardoor besluitvorming sneller kan verlopen.